
k w a r t a l n i k  k o ł a  n a u k o w e g o  s t u d e n t ó w  i d i k s  u j

kwiecień-wrzesień 2004            nr 1-2/2004 (1-2) rocznik 1

w numerze m.in.

K
oncepcja rytualnego chaosu a nasza debata publiczna

M
anipulowanie sondażami

M
edia nordyckie. Lokalność, etyka, Metro

G
eografi a świata. Ściąga

P
rasa gejowska w Polsce...



2 Mediator nr 1-2/04

KWARTALNIK KOŁA 
NAUKOWEGO 

STUDENTÓW INSTYTUTU 
DZIENNIKARSTWA 

I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ 
UJ 

numer 1-2/2004 
Kwiecień-Wrzesień 2004 (rok I)

Redaktor naczelny: 
Paweł Migas
Zastępca redaktora naczelnego: 
Michał Kuźmiński
Sekretarz redakcji: 
Szymon Ostrowski
Skład: Koozmin&Migas 
Druk: Wydawnictwo AA, Kraków
Autorzy tekstów:
Małgorzata Barańska, Magdalena Gro-
madzka, Adrian Grzebinoga, Michał 
Kuźminski, Paweł Migas, Anna 
Olszowska.
Wydawca: 
Koło Naukowe Studentów Instytutu 
Dziennikarstwa i Komunikacji 
Społecznej Uniwersytetu 
Jagiellońskiego
Opiekun koła: 
dr Andrzej Nowosad
Kontakt z redakcją:
idiks@op.pl
Instytut Dziennikarstwa
i Komunikacji Społecznej UJ
Rynek Główny 29, 31-010 Kraków

Numer zamknięto: 
25 września 2004r.

Redakcja zastrzega sobie prawo do 
adjustacji i redagowania nadesłanych 
tekstów.

Redakcja nie zwraca tekstów nieza-
mówionych.

Każdy z opublikowanych artykułów 
został zrecenzowany przez pracownika 
naukowego IDiKS UJ.

Pismo dofi nansowane przez Radę Kół 
Naukowych UJ

SPIS TREŚCI

Media w Polsce

Ostatnia strona,
 czyli kogo nie lubi  Nasz Dziennik ..............................3

Polska prasa gejowska....................................................7

Opinia publiczna

To samo, ale nie tak samo.
Kilka sposobów na zmanipulowanie sondaży .........14

Komunikowanie

Koncepcja rytualnego chaosu 
a debata publiczna w Polsce ........................................17

Media na świecie - Skandynawia

Media nordyckie w zarysie..........................................23

Lokalne  radio i telewizja  w Szwecji..........................28

Etyka dziennikarska 
i organizacje dziennikarskie w Szwecji......................33

Metro - gazeta z tramwaju ...........................................38

Ściąga z geografi i

Organizacje międzynarodowe.....................................39

Stolice państw świata - Europa ...................................39

Stolice obu Ameryk 
i państw Morza Karaibskiego......................................40

Kraje Azji i Australazji..................................................41

Stany USA.......................................................................42

Stolice państw świata - Afryka....................................43



3Media w Polsce

O
d samego początku Nasz Dziennik ucho-
dził za organ prasowy najbardziej prawej 
części Akcji Wyborczej „Solidarność”, a 

przed wyborami parlamentarnymi z 2001 roku 
stał się głównym organem prasowym Ligi Pol-
skich Rodzin. Atakami na Gazetę Wyborczą, 
SLD, UW i AWS oraz eurosceptycyzmem zyskał 
sobie duże grono czytelników i niewątpliwie 
przyczynił się do sukcesu wyborczego LPR. Po-
nieważ nie należy do Związku Kontroli Dys-
trybucji Prasy, nie posiadamy wiarygodnych 
danych nt. nakładu. Szacowany jest on na ok. 
70-300 tysięcy.

Układ kolumn w Naszym Dzienniku jest stały. 
Charakterystyczne dla tej gazety są stałe ko-
lumny: MYŚL JEST BRONIĄ, CZYTELNICY i 
OSTATNIA STRONA. Stosunkowo rzadkie są 
reklamy. Tylko ogłoszenia Szukam pracy – Dam 
pracę są umieszczane regularnie, na ostatniej 
stronie w każdy poniedziałek. Na OSTATNIEJ 

STRONIE umieszczane są krótkie komentarze 
i złośliwe uwagi, kierowane przeciwko innym 
gazetom oraz władzom. W niniejszym artykule 
podjąłem krótką analizę wybranych przykładów 
tekstów z OSTATNIEJ STRONY.

Szczególnie ekspresyjne i nacechowane emo-
cjonalnie są nagłówki rubryk. Oto kilka przykła-
dów: Elyta nie syta, Lewidłowości, Eurokołchoźnik, 
Gołym okiem, Tele – morele, Palce lizać, Paradoksy 
czy Licentia stalinica. 

Przyjrzyjmy się bliżej temu ostatniemu ty-
tułowi. Jest to parafraza łacińskiego zwrotu 
Licentia poetica. W tej rubryce Nasz Dziennik pre-
zentuje utwory poetów polskich, pochodzące 
z okresu stalinizmu – „perełki” poezji socja-
listycznej. Przykładem może tu posłużyć arty-
kuł zatytułowany Bezpieka bezsenna, poświęcony 
wierszowi Andrzeja Mandaliana „Towarzyszom 
z Bezpieczeństwa”. Negatywną konotację ma 
u czytelnika wzbudzić komentarz umieszczony 

Ostatnia strona, 
czyli kogo nie lubi „Nasz Dziennik”
Analiza retoryczna 

Nasz Dziennik to ogólnopolska gazeta o prawicowym 
nastawieniu. Powstała w lutym 1998 roku. Wydaje ją spółka 
„Spes”. Jak deklarowali twórcy i redaktorzy, gazeta miała 
być „odpowiedzią na kłamstwa i półprawdy zamieszczane w 
innych tytułach”. Nieformalnie jest silnie związana z toruń-
skim Radiem Maryja. Najlepszym na to dowodem jest fakt, że 
kilka razy dziennie na antenie stacji OO. Redemptorystów 
pojawia się zwiastun pod nazwą: Dziś w Naszym Dzienniku.

P a w e ł  M i g a s



4 Mediator nr 1-2/04

po ostatnim wersie wiersza: 

„...Towarzyszu,/ wam tylko powiem,/ jakże 

bywa tu czasem trudno.” Jedynie ubekom na sta-
rość targanym przez sumienie i niemrawe sądy.

Paradoksy są poświęcone „łamaniu praw 
człowieka” w krajach Unii Europejskiej. Nasz 
Dziennik stoi na stanowisku absolutnego posłu-
szeństwa nauce Kościoła rzymsko-katolickiego, 
ale pojmuje ją dość stronniczo. Stawia, bowiem 
literę prawa nad jego duchem. Przykładem jest 
tekst Prawa człowieka po europejsku, o preceden-
sowym orzeczeniu brytyjskiego sądu w zakresie 
eutanazji. Artykuł podsumowuje zdanie pełne 
sarkazmu: Czekając na tę decyzję, chciałoby się rzec: 
Boże, chroń Królową Matkę przed... spadkobiercami. 

Równocześnie jest to parafraza słów hymnu 
brytyjskiego: „God save the Queen”. Trzeba 
przyznać, że jest to chwyt, na który mogą się 
„złapać” nawet ludzie z wyższym wykształce-
niem.

Tele – morele to rubryka, w której redaktorzy 
Naszego Dziennika wytykają „błędy” TVP i TV 
Puls. Typowym jest tutaj tytuł TELEWIZNA. Sta-
nowi on kontaminację słów TELEwizja  i leWI-
ZNA. Ma ona sugerować czytelnikom, że w TVP 
dominują przedstawiciele koalicji SLD-UP, czyli 
byli członkowie PZPR. 

Palce lizać to rubryka z komentarzami doty-
czącymi lapsusów językowych polityków lewicy. 
W tekście SLD jak LSD redaktor Kasprzak z 
ironią puentuje przejęzyczenie Leszka Millera:

„...ale proszę nie mówić cokolwiek, co by wskazy-
wało, że LSD ma już jakiś skład przyszłego rządu”. I 
bez prochów postkomuna szkodzi.

Negatywne skojarzenie partii z narkotykiem 
wzmacnia w uszach prawicowego czytelnika 
wrogie słowo-klucz: postkomuna. Temu słowu 
warto poświęcić kilka zdań. Jest to makaronizm 
powstały przez złożenie łacińskiego post z polską 
komuną. „Komuna” to negatywne określenie ko-
munizmu; to słowo pochodzi od łacińskiego 
„communio” i oznacza wspólnotę. Tak, więc 
owo złożenie w słowniku oznacza po prostu: 

„stan po komunizmie”, natomiast w cytowanym 
tekście zarówno SLD jako następcę PZPR, jak i 
Trzecią Rzeczpospolitą, która od 1989 roku prze-
chodzi od socjalizmu do kapitalizmu. Trzecie 
znaczenie jest również prawdopodobne: suge-
ruje, że skoro „po komunistach” rządziła dawna 
opozycja, więc „postkomunistami” są zarówno 
członkowie rządu Tadeusza Mazowieckiego, jak 
i ekipy Jerzego Buzka, który był premierem 
po okresie rządów koalicji SLD (dla Naszego 
Dziennika – partii tożsamej z PZPR) z PSL 
(dawniej ZSL). Słowo-klucz „postkomuna” jest 
więc wieloznaczne, ale dla ND znaczy tyle, co 
(krypto)komuna.

JAK TYTUŁUJE 
NASZ DZIENNIK?

Przyjrzyjmy się teraz tytułom artykułów na 
Ostatniej stronie. Są one reprezentatywne dla 
treści artykułów a zarazem bardzo zabawne. Z 
reguły bazują na ciekawym skojarzeniu lub me-
taforze. 

UW na procent – jest to artykuł w rubryce 
Gołym okiem. Pierwsze skojarzenie czytelnika jest 
bardzo proste – politycy Unii piją. Są zatem 
pijakami. Wniosek: nie głosujmy na pijaków z 
„uwecji”. Kolejne skojarzenie dla obrońców mo-
ralności z ND jest jeszcze bardziej obrzydliwe – 
polityków Unii można kupić. Wystarczy złożyć 
odpowiedni „datek” odpowiedniej osobie. A 
naprawdę to artykuł jest o kandydatce Bloku 
Senat 2001 Małgorzacie Jacynie-Witt ze Szczeci-
na, która wzięła w obronę prostytutki. W kilku 
zdaniach Wojciech Olszak prezentuje sytuację, a 
następnie pozwala sobie na zjadliwy i ironiczny 
komentarz: 

Dla „uweckich” polityków rodzina stała zawsze 
na pierwszym miejscu. Rodzina państw europejskich 
oczywiście [zarzuca tu politykom UW zdradę 
narodową, lub co najmniej kosmopolityzm]. Z 
całego zamieszania widać tylko jedno: UW łapie się 
wszelkich metod [parafraza powiedzenia: tonący 
brzytwy się chwyta], by zostać zauważona przez 
wyborców i w konsekwencji przekroczyć pięciopro-
centowy próg wyborczy. A że zachowanie takie gra-



5Media w Polsce

niczy z polityczną prostytucją? Trudno – grunt, że 
cel został osiągnięty [„Cel – jak wiadomo – uświę-
ca środki”, więc UW jest amoralna i nie należy 
na nią głosować].

Warto zwrócić uwagę na słowo „uweckich”. 
Formalnie oznacza ono członków UW, czyli Unii 
Wolności. Jednak tak naprawdę to ma budować 
skojarzenie z „ubecją”, czyli Urzędem Bezpie-
czeństwa z czasów PRL. Pozornie UW i UB 
różnią się znacznie, ale skoro nawet MS WORD 
„poprawia” ‘uwecję’ na ‘ubecję’, to tym bardziej 
nieuważny czytelnik Naszego Dziennika przeczy-
ta o ubeckich politykach.

Bardzo pomysłowym chwytem JMJ było na-
pisanie tekstu w stylu judeizującym. Artykuł 
Blida wygarnęła jest napisany jako parodia narze-
kań starego Żyda. Parodia przeplata się tu z sar-
kazmem i ironią: 

Ajajaj! Nie tylko prawica się kłóci, jak mówią w 
telewizji. W eselde też się kłócą. I to o stołki. Barbara 
Blida, była minister od eksmisji na bruk, nie chciała 
pozostać wiceprzewodniczącą śląskiego SLD. Dlate-
go, że Sojuszowi ze Śląska nic nie skapnęło przy 
okazji rozlokowywania towarzyszy w rządzie: nie 
dostali ani jednego ministerstwa, mimo, że śląska 
struktura SLD zdobyła najwięcej mandatów spośród 
wszystkich okręgów w kraju. […] „Potraktowano nas 
jak Murzyna, który zrobił swoje, a teraz może odejść” 
– wyrzuciła z siebie znana z wrażliwości na ludzką 
biedę Barbara Blida.

Ironia zwarta jest tu w wewnętrznej sprzecz-
ności opisu Barbary Blidy. Najpierw JMJ przed-
stawia ją jako byłą minister od eksmisji na bruk, 
a w ostatnim zdaniu pisze o jej wrażliwości 
na ludzką biedę. Czytelnik ma kojarzyć Blidę 
jako aparatczyka i karierowicza, a także nepot-
kę. Wrażliwa, ale tylko na kłopoty kolegów z 
własnej partii – oto ostateczny wniosek na temat 
wiceprzewodniczącej śląskiego SLD, jaki pozo-
staje w głowie czytelnika Naszego Dziennika. Przy 
okazji warto zwrócić uwagę na wyrażenie wy-
rzuciła z siebie. Jest to sformułowanie typowe dla 
opisu kłótni małżeńskiej lub spowiedzi. W ze-
stawieniu z przytoczoną wypowiedzią Blidy jest 
to – delikatnie mówiąc – eufemizm. 

Udecja jak za Geremka – to tytuł artykułu 
o „ulubionej” partii Naszego Dziennika. Media 
oczekiwały, że nowy przewodniczący UW (Wła-
dysław Frasyniuk) zmieni wizerunek partii. 
Tymczasem ND zauważa, że nie się nie zmieni-
ło:

Unia Wolności to doprawdy partia ludzi najbar-
dziej inteligentnych. Nawet pośmiertnie. – Chcemy, 
aby społeczeństwo zatęskniło za Unią Wolności i 
uwierzyło, że jesteśmy odpowiedzią na rewolucję po-
pulizmu – powiedział na niedzielnym kongresie UW 
jej świeżo upieczony szef Władysław Frasyniuk.

Tytułowa Udecja ma skojarzyć UW z Ubecją, 
czyli peerelowską Służbą Bezpieczeństwa. Taka 
gra słów sugeruje, że politycy tej partii to byli 
agenci SB – a obecnie jakiegoś obcego mocar-
stwa. Z treści innych artykułów wynika jedno-
znacznie, że członkowie UW to agenci Brukseli, 
którzy za nic mają interes narodowy. Przy okazji 
warto skomentować wyrażenie świeżo upieczony 
szef – to nie tylko kolokwializm i określenie z 
żargonu piekarzy, ale też sugerowanie, że Fra-
syniuk nie orientuje się w meandrach polityki 
(czyli – mówiąc studenckim żargonem – jest po-
litycznym „kotem”). Tak nastawiony czytelnik 
Naszego Dziennika na pewno nie będzie głosował 
na UW. 

Od samego początku ND był wrogo nasta-
wiony do UW. Kilka dni przed wyborami po-
jawił się tekst, w którym określono głosowanie 
na UW jako nekrofi lię. Trudno o bardziej obrazo-
wy przykład hiperboli i peryfrazy. Natomiast w 
omawianym tekście – chwytając UW za słówka 
– JMJ zgryźliwie komentuje przytoczoną powy-
żej wypowiedź jej przewodniczącego: 

Nieważne, czy kieruje nią profesor [to antono-
mazja imion i nazwisk poprzednich szefów UW 
– Leszka Balcerowicza i Bronisława Geremka], 
czy kierowca TIR-a, musi się wymądrzać. Jedyne co 
potrafi . 

Typowym oksymoronem jest tytuł Bezin-
teresowna zawiść. Zestawienie dwóch przeciw-
stawnych sobie pojęć tworzy absolutnie nową 
rzeczywistość. Rzecz dotyczy prezydenckiego 



6 Mediator nr 1-2/04

weta do ustawy o pomocy fi nansowej państwa 
dla rodzin wielodzietnych. Bezinteresowność jest 
cechą pozytywną, natomiast zawiść ma konota-
cję negatywną. Takie zestawienie ma być hiper-
bolą wskazująca na wysoce negatywną opinię 
Naszego Dziennika o decyzji prezydenta. 

Typową alegorią i zapożyczeniem jest tytuł 
Sen nocy letniej. Nie jest to, jak można by było 
oczekiwać, relacja z przedstawienia teatralnego, 
ale wstęp do ironicznego komentarza nt. wyda-
rzenia artystycznego, jakie reklamowała Gazeta 
Wyborcza (4.09.2001). Rzecz działa się w „Gale-
rii XXI” w Warszawie, gdzie miało zasnąć 25 
osób. Nietypowy performance miał posłużyć do 
spisania przez Joannę Rajkowską „Dziennika 
snów”. Puenta zawarta jest w dwóch ostatnich 
zdaniach, które muszę tu przytoczyć:

…według niepotwierdzonych źródeł, akcję rekla-
mową „Wyborcza” nieoczekiwanie przerwała. Mich-
nik źle się przyśnił.

Przy okazji warto zwrócić uwagę na typową 
dla Naszego Dziennika metonimię – używanie na-
zwiska Adama Michnika jako synonimu Gazety 
Wyborczej, Unii Wolności, Platformy Obywatelskiej 
lub liberałów, czyli wszystkich przeciwników 
LPR i ND/Radia Maryja.

Absolutnym szyderstwem jest tytuł Zrzuta na 
Michnika. Jest to nie tylko hasło bardzo emfatycz-
ne, ale też pełne ironii. Trudno, bowiem przy-
puszczać, że Adam Michnik jest osobą ubogą i 
potrzebuje kilku złotych na chleb. Artykuł jest 
propozycją wysłania do redakcji Gazety Wybor-
czej kilku egzemplarzy książki J. R. Nowaka pt.: 
Sto kłamstw J. T. Grossa.

Przy okazji: „Michnik” jest antonomazją 
nazwy „ulubionej” gazety Naszego Dziennika, 
czyli „Gazety Wybiórczej” (tak się ją w omawia-
nym piśmie zazwyczaj nazywa). Na pograniczu 
asteizmu i sarkazmu znajduje się ostatnie zdanie 
tego „apelu”:

…Czas najwyższy życzliwie wyciągnąć rękę do nie-
doinformowanej Redakcji. Na naukę przecież nigdy nie 
jest za późno. – Pozostawiam je bez komentarza.

Bezpośrednio po wyborach w rubryce Palce 
lizać!, w której Nasz Dziennik przytacza szczegól-
nie trafne (jego zdaniem) cytaty, pojawił się zapis 
piosenki z wieczoru wyborczego w TV Puls. 
Utrzymana w stylu ludowym piosenka nastraja 
czytelników/słuchaczy przeciwko nowemu rzą-
dowi: 

Już płaczą ojcowie, matki, oj będą wyższe podat-
ki,/ biedne dziatki tez zapłaczą, jak SLD w ławach zo-
baczą,/ suchym chlebem się racząc! 

Atak na SLD to za mało dla redaktorów ND, 
musieli też dołożyć wrogowi numer 1, czyli Unii 
Wolności: 

Posłuchajcie ludkowie,/ wieść Hiobową wam 
powiem: „ałaaaa!”./ Unia Wolności płacze,/ gdyż jest 
w Sejmie inaczej, nie weszła raczej!/ Autobus jej nie 
pomógł,/ dowiózł ci ją do domu,/ poległa pod samym 
progiem,/ oj pocieszcie niebogię/, już normalnie nie 
mogię!

Szyderstwem jest podszyta ta piosenka, gdyż 
trudno uwierzyć, że ND naprawdę żałuje klęski 
UW. Przy okazji znakomicie parodiuje politycz-
ną poprawność w mediach, gdyż o porażce UW 
napisano: weszli do Sejmu inaczej, tak jak o homo-
seksualistach pisze się „kochający inaczej”.

Podsumowanie

Sarkazm, ironia, parafraza, antonomazja i 
asteizm to najczęstsze środki retoryczne stoso-
wane na Ostatniej Stronie. Najczęściej służą one 
do niewybrednych ataków na ściśle określone 
środowiska: szeroko pojętych liberałów i Gazetę 
Wyborczą. Choć czasami wydają się prostackie 
lub prymitywne, niewątpliwie są skuteczne, a 
wielokrotnie powtarzane wchodzą do szerszego 
obiegu i utrwalają pewne stereotypy. Najwyraź-
niej redakcja wzięła sobie do serca słowa J. Go-
ebbelsa, który powiedział, że kłamstwo sto razy 

powtórzone staje się prawdą.

Paweł Migas



7Media w Polsce

W  
listopadzie 1986 roku pojawił się „Filo 
Express. Gejowski Biuletyn Kulturalny”, 
początkowo wydawany przez Gdańską 

Grupę Gejowską „Filo”. Pierwszy numer, który 
ukazał się w nakładzie 30 egzemplarzy był za-
ledwie jedną stroną formatu A5, zaś jego treść 
brzmiała jak zaproszenie do obejrzenia fi lmów 
o tematyce gejowskiej. Jednak każdy kolejny 
numer tego periodyku miał więcej stron i za-
wierał coraz więcej informacji, np. gdzie szukać 
wiadomości o homoseksualizmie, o AIDS; poza 
tym zamieszczano w nim artykuły o sztuce. 
Pierwszy redaktor naczelny podpisywał się jako 
Blanka Kuśka. Miesięcznik wydawany był poza 
zasięgiem cenzury, z dopiskiem: Zwolnione z kon-
troli GUKPiW. na podstawie Ustawy z 31.VII.1981  
art. 4 pkt. 11 i 22. – czyli jako druk w nakładzie 
do 100 egzemplarzy. 

W 1987 roku warszawskim aktywistom 
gejowskim udało się wydać kilka numerów 
„Efebosu”, kolejnego czasopisma dla homosek-
sualistów. 

Te pierwsze trzy periodyki: „Etap”, „Filo” i 
„Efebos” należały do prasy trzeciego obiegu i 
powielane na kserokopiarkach, wychodziły w 
bardzo niskich nakładach. Dwa z nich przestały 
się ukazywać jeszcze przed rokiem 1989; prze-
trwał jedynie „Filo”, który – od 1997 roku pod 
tytułem „Facet” – ukazywał się jeszcze do 2001 
roku.

Biuletyny informacyjne

Po 1989 roku czasopisma przeznaczone dla 
gejów wyrastały jak grzyby po deszczu. Od tego 
czasu pojawiło się ponad 20 nowych tytułów. 
Wszystkie dążyły do realizacji jednego z trzech 
typów idealnych: albo pisma społeczno-kultu-
ralnego, albo biuletynu informacyjnego organi-
zacji, albo pisma pornografi cznego. 

Biuletyny informacyjne pojawiały się w za-
leżności od potrzeb i możliwości danych orga-
nizacji. Pierwszym z nich był, wspomniany już 
wcześniej, biuletyn „HOSI-Wien” (późniejszy 

Polska prasa gejowska

Na początku lat 80. przy austriackiej organizacji homoseksuali-
stów HOSI-Wien powstało Biuro Informacyjne o Europie Wschod-
niej (EEIP – Eastern Europe Information Pool). Biuro to zajmowało 
się zbieraniem wiadomości o sytuacji gejów i lesbijek, głównie w 
krajach bloku socjalistycznego. Zgromadzone informacje publiko-
wano potem w biuletynie HOSI-Wien „Lambda Nachrichten”, który 
od 1983 roku tłumaczono m.in. na język polski. Periodyk ten – po-
wielany na ksero – może zostać uznany za pierwsze polskie cza-
sopismo gejowskie. W 1987 roku biuletyn ów został przejęty przez 
wrocławską nieformalną grupę gejowską „Etap” i od tej pory uka-
zywał się pod tytułem „Etap”1.

M a g d a l e n a  G r o m a d z k a



8 Mediator nr 1-2/04

„Etap”). W latach 1990-91 organem prasowym 
pierwszej legalnej ogólnopolskiej organizacji 
gejów i lesbijek „Stowarzyszenie Grup Lambda” 
było „Filo”, o którym jednak nie można powie-
dzieć, żeby wpisywało się w konwencję biulety-
nu informacyjnego. 

„Inicjatywa Gdańska”, już jako samodzielna 
grupa nieformalna (w latach 1992-94 była 
oddziałem terenowym „Stowarzyszenia Grup 
Lambda”), w latach 1994-97 wydawała „Różowy 
Puls”, periodyk informacyjno-kulturalny dla 
panów, zaś dla pań w latach 1994-95 redago-
wano „Fioletowy Puls”. Możliwe, że w tym 
samym czasie zaczął wychodzić „Filo Gay Chart” 
Lambdy Olsztyn. Na stronach tych periodyków 
zamieszczano informacje o działalności oddzia-
łów terenowych, o imprezach kulturalnych or-
ganizowanych z myślą o homoseksualistach i – 
dla urozmaicenia treści – krótkie artykuły i fe-
lietony służące rozbawieniu czytelnika (w tym 
przodował „Różowy Puls”).

Dopiero, gdy ogólnopolska Lambda chyliła 
się ku upadkowi, w Polsce zaczęło powstawać 
coraz więcej organizacji dla homoseksualistów 
(o zasięgu najwyżej regionalnym), które spróbo-
wały wydawania swoich organów prasowych. 
Wtedy pojawiły się: „Intro” Nieformalnej Grupy 
Lambola2 w Olsztynie (1995), „Tęcza” – biu-
letyn informacyjny Stowarzyszenia Dolnoślą-
skiej Grupy Lesbijek i Gejów „Tęcza” (1996) 
oraz „Impuls”, dodatek członkowski Inicjatywy 
Gdańskiej (1996).

Obecnie wszystkie organizacje homoseksu-
alistów w Polsce zamieniły biuletyny drukowa-
ne na strony internetowe, na których zawsze 
można znaleźć aktualne informacje o ich działal-
ności.

W połowie lat 90. powstały dwa periodyki, 
które pełniły funkcję informacyjną (obok równie 
ważnej, reklamowej), ale nie były organami żad-
nych organizacji. W 1996 roku wrocławskie wy-
dawnictwo Remick zaproponowało środowisku 
bezpłatny miesięcznik informacyjno-ogłoszenio-
wy „Gay Forum” – trochę wiadomości, ze dwa 
felietony oraz reklamy pozostałych ofert wy-

dawniczych Remicka. Rozprowadzany był w lo-
kalach dla gejów. 

Drugim z nich był „Queer” – przewodnik 
po lokalach dla gejów i lesbijek. Tu podawano 
adresy klubów, pubów oraz terminarze odby-
wających się w nich imprez. Miesięcznik ten 
utrzymywał się z reklam. Obecnie jego konty-
nuatorem jest „Queer City”, na którego łamach 
pojawia się jednak coraz więcej artykułów o 
tematyce społeczno-kulturalnej. Ten periodyk 
rozprowadzany jest bezpłatnie w lokalach i sie-
dzibach organizacji gejowskich.

Pisma społeczno-kulturalne

Ilość i zawartość pism gejowskich aspiru-
jących do miana społeczno-kulturalnych bądź 
pornografi cznych zależała od panującej mody i 
dostępnych środków technicznych. Lata 1983-88 
to pierwsze kroki, nieśmiałe próby tworzenia 
prasy przeznaczonej dla osób homoseksualnych. 
Zaś od roku 1989 do dnia dzisiejszego można 
wyróżnić 4 okresy w rozwoju tej prasy: okres 
pism społeczno-kulturalnych; okres erotyzmu i 
nagości, okres specjalizacji i okres pornografi i3.

Pierwszy z nich, okres pism społeczno-kul-
turalnych, zaczął się w roku 1989 (choć równie 
dobrze za jego początek można uznać 1986, kiedy 
to pojawił się „Filo” – periodyk jak najbardziej 
społeczno-kulturalny). W tym właśnie roku roz-
poczęła pracę redakcja łódzkiego pisma „Kabaret. 
Biuletyn gejowskiego klubu Irys”. Wewnątrz każ-
dego numeru czytelnik mógł znaleźć opowiadania, 
wiersze, fragmenty słynnych powieści z wątkami 
homoerotycznymi (np. „Teleny” Oskara 
Wilde’a). Drukowano też „Dodatek Informacyj-
ny”, w którym zamieszczano krótkie teksty z życia 
tworzącego się w Polsce ruchu gejowskiego. „Ka-
baret” na początku pojawiał się tylko w sprzeda-
ży wysyłkowej i to dość nieregularnie. Ukazywał 
się w prawdzie przez 3 lata, ale w tym czasie do-
liczyłam się jedynie 5 numerów. Ostatni z nich, 
z 1990 roku, wszedł do sprzedaży w kioskach.

 W 1990 roku zaczęto sprzedawać w kio-
skach także trzy zupełnie nowe miesięczniki, 



9Media w Polsce

deklarujące się jako pisma dla gejów i lesbijek: 
„Inaczej”, „Okay” i „Gayzeta – Nie? Tak!”, o 
rejestrację tytułu postarał się także wydawca 
„Filo”. We wszystkich pisano o wydarzeniach 
ze świata sztuki (spektaklach teatralnych, wy-
stawach fotografi cznych, operach, baletach itd.), 
nowościach wydawniczych, w których wystę-
pował wątek homoerotyczny oraz o fi lmach po-
ruszających problemy gejów. Opisywano też 
sytuację gejów w Polsce, ich relacje rodzinne, 
nietolerancję społeczną, a z drugiej strony po-
kazywano, jak żyją i współpracują ze sobą ho-
moseksualiści zagranicą. Poza tym publikowano 
wiele tekstów (informacje oraz artykuły krytycz-
ne i analizy) o ruchu gejowskim na całym świecie 
i raczkującym dopiero „Stowarzyszeniu Grup 
Lambda”. Uwadze redaktorów nie uchodziły 
też kluby gejowskie oraz inne bardzo modne w 
tych czasach miejsca spotkań homoseksualistów 
(tzw. pikiety). Drukowano też ogłoszenia czy-
telników poszukujących partnerów życiowych. 
Na kilku stronach zawsze pojawiały się męskie 
akty. 

Najbliżej ideału pisma społeczno-kulturalne-
go było „Okay”, ukazujące się od sierpnia 1990 
do maja 1992 roku – z kilkumiesięczną przerwą 
z powodu kłopotów fi nansowych. Powierzchnię 
tego pisma poświęcano między innymi na przed-
stawianie życiorysów słynnych homoseksuali-
stów (np.: Michała Anioła, Andy’ego Warhola, 
Walta Whitmana, czy Józefa Czechowicza), w 
każdym numerze zamieszczano krytyki przed-
stawień teatralnych oraz oper, drukowano arty-
kuły popularno-naukowe o homoseksualizmie 
w Starożytnej Grecji, Rzymie, czy w innych nie-
istniejących już cywilizacjach. Teksty o kulturze 
wysokiej przeplatano reportażami-zwierzeniami 
gejów opowiadających o reakcjach najbliższego 
otoczenia na ujawnienie ich orientacji seksual-
nej. W „Okay” pojawiały się także felietony, w 
których w dowcipny sposób opisywano spo-
łeczność gejowską w Polsce. Periodyk zniknął z 
kiosków po samobójczej śmierci Włodzimierza 
Antosa, redaktora naczelnego i wydawcy.

O ile o „Okay” można powiedzieć, że było 
pismem wręcz kulturalno-społecznym, to twórcy 

„Inaczej” kładli nacisk na problemy społeczne, a 
zwłaszcza na uświadamianie gejom i lesbijkom 
ich praw. Tu wiele pisano o prawach człowieka, 
o instytucjach stojących na ich straży, dyskuto-
wano nad zapisami, które powinny się znaleźć 
w opracowywanej jeszcze konstytucji RP, zaj-
mowano się sprawą rejestracji związków part-
nerskich. 

Pod koniec 1990 roku w kioskach ukazał się 
miesięcznik „Gayzeta – Nie? Tak!”. Czasopismo, 
jeśli chodzi o treść tekstów, nie wyróżniało się 
niczym szczególnym. Drukowano trochę wia-
domości o wydarzeniach kulturalnych, trochę 
recenzji książek, trochę zwierzeń gejów, trochę 
informacji o ruchu homoseksualistów w Polsce 
i na świecie. Po wydaniu trzech numerów na-
stąpiło niewielkie przetasowanie w redakcji 
„Gayzety”, tytuł zmieniono na „O Zmierzchu”, 
w środku zaś zwiększono liczbę zdjęć nagich 
panów. Mimo zmian, pod nową nazwą i w 
nowej szacie udało się wydać tylko dwa numery 
miesięcznika. Pismo upadło z powodu proble-
mów fi nansowych.

„Filo”

Początkowo było to pisemko trzeciego 
obiegu. Potem na rok stało się organem praso-
wym „Lambdy”, która zadbała o kolportaż swo-
jego miesięcznika w kioskach, wreszcie w 1991 
roku został on sprywatyzowany. Przez cały ten 
czas zachował charakter periodyku społeczno-
kulturalnego. Od innych pism gejowskich odróż-
niał się tym, że częściej przestrzegał czytelników 
przed zakażeniem wirusem HIV i przedstawiał 
im zasady bezpieczniejszego seksu, dokładniej 
informował o postępach w badaniach nad szcze-
pionką przeciwko HIV oraz pojawieniu się 
nowych leków przedłużających życie chorych 
na AIDS. 

W okresie pism społeczno-kulturalnych z ini-
cjatywy wrocławskiego wydawnictwa Remick 
powstał kwartalnik „Magazyn Gejowski”, który 
nieszczególnie wpisywał się w panującą wów-
czas modę na zawartość pism gejowskich. Na 
jego łamach zamieszczano lakoniczne informacje 



10 Mediator nr 1-2/04

o ruchu gejowskim, pojawiło się parę opowia-
dań, a całość miały dopełniać nieliczne zdjęcia 
nagich mężczyzn. Prawdopodobnie był rozpro-
wadzany jedynie w prenumeracie i zniknął po 
ukazaniu się 3 numerów. 

Należy także odnotować, że w roku 1992 po-
jawiło się pierwsze, erotyczne pismo gejowskie: 
„MEN!”. Jego twórcą i wydawcą był Sławek 
Starosta (obecnie właściciel wydawnictwa Pink-
Press, specjalizującego się w prasie pornogra-
fi cznej dla homo i heteroseksualistów). Redakcja 
nowy miesięcznik reklamowała następująco:  
Takiego pisma jeszcze nie było! Co miesiąc 32 
strony kolorowych zdjęć najprzystojniejszych męż-
czyzn i chłopców z całego świata, na papierze jakiego 
w Polsce jeszcze nie było! Co miesiąc plakat z chło-
pakiem z okładki, którego sam możesz wybrać. Co 
miesiąc wiele ciekawych ofert towarzyskich z kraju 
i z zagranicy. Co miesiąc 32 strony najlepszej ge-
jowskiej publicystyki, reportaży, humoru, psychotes-
tów, sprawdzonych informacji i plotek. Wszystkiego, 
co może zainteresować każdego prawdziwego mena.4 
– Faktycznie, na stronach nowego pisma do-
minowały fotografi e nagich panów. Redaktorzy 
„MENA!” wychodzili z założenia, że jeśli nie ma 
się nic ciekawego do powiedzenia – najlepiej jest 
opublikować zdjęcia. Z czasem tekstów przyby-
wało, a charakteryzowały się dowcipnym, iro-
nicznym i ostrym językiem. 

Erotyzacja 
(okres erotyzmu i nagości)

Jak już wspomniałam, redakcja „Gayzety” (a 
w zasadzie już „O Zmierzchu”) jako pierwsza 
znacznie zwiększyła ofertę zdjęć nagich męż-
czyzn już w 1991 roku (wtedy jednak oferta oka-
zała się jeszcze nietrafi ona). Niedługo później 
powstało pierwsze pismo erotyczne dla męż-
czyzn homoseksualnych, „MEN!”. Jednak kolej-
ny okres, który nazwałam okresem erotyzmu 
i nagości, przypada dopiero na lata 1994-97. 
Wtedy „Inaczej” i „Filo” (jedyne miesięczniki 
społeczno-kulturalne dla homoseksualistów, 
które nie upadły jeszcze w pierwszym okresie) 
zaczęły powoli zmieniać czarno-białe strony na 

kolorowe i wydawać się na lepszym papierze. 
Te nowinki techniczne sprzyjały publikowaniu 
fotografi i. 

A jakie zdjęcia drukowano w pismach gejow-
skich? Oczywiście mężczyzn nagich, podkreśla-
jących walory swojej męskości, uprawiających 
stosunki seksualne. Z drugiej strony było to 
wyjście naprzeciw oczekiwaniom czytelników, 
którzy chcieli więcej seksu na stronach swoich 
ulubionych pism. Oferta nie była tak bogata jak 
dzisiaj. „Inaczej” i „Filo” wprowadziły nowy 
rodzaj zdjęć, zwiększyły ich ilość, ale nadal 
drukowano tam artykuły poruszające problemy 
gejów

Ponadto w tych latach ukazywały się dwa 
magazyny pornografi czne: upadający „MEN!”, o 
którym wspomniałam i właśnie założony „Nowy 
Men”. W 1995r. zmienili się wydawca i redakcja 
„MENA!”. Nowa ekipa nieco zmodyfi kowała 
profi l pisma. Treści erotyczne i pornografi czne 
zaczęły sąsiadować z większą ilością artykułów, 
w których nie przewijał się seks (Nie należy 
jednak sądzić, że „MEN!” ewoluował w stronę 
pisma społeczno-kulturalnego. To posunięcie 
miało raczej maskować pornografi czny charak-
ter periodyku). Nie uchroniło ono jednak pisma 
przed zamknięciem w 1996 roku. A może po 
prostu modyfi kujący się „MEN!” nie wytrzymał 
konkurencji „Nowego Mena”, do którego po-
wstania znów przyczynił się Sławek Starosta? 

„Nowego Mena”, ze względu na ludzi, którzy 
go tworzyli i dalej tworzą, można poniekąd 
uznać za kontynuację starego „MENA!”, tego 
sprzed zmian w redakcji. To tu znowu pojawił się 
dowcipny, niekiedy ironiczny i krytyczny język, 
który zniknął w zmodyfi kowanym „MENIE!”. 
Do dziś redaktor naczelny zawsze wita czytelni-
ka artykułem wstępnym, będącym omówieniem 
bieżących wydarzeń, dotyczących homoseksu-
alizmu i homoseksualistów, potem podaje się 
kilka informacji ze świata gejów. Na następnych 
stronach publikowane są jednak już tylko zdjęcia 
modeli podczas stosunków seksualnych, opowia-
dania erotyczne, recenzje fi lmów pornografi cz-
nych, ogłoszenia towarzyskie; prezentują się 
„Chłopcy z różnych stron świata”. 



11Media w Polsce

Specjalizacja

W 1998 roku nadszedł okres specjalizacji na 
rynku prasy dla gejów, który skończył się wraz 
z ostatnim numerem „Inaczej” (maj 2002). Pisma 
obierały w tym czasie jedną z dwóch ścieżek: 
powrót do idei pisma społeczno-kulturalnego 
lub zdecydowanie się wyłącznie na pornografi ę. 
W tym czasie „Inaczej” zaczęło się specjalizować 
w tematach społecznych. Najwięcej miejsca po-
święcało na artykuły o organizacjach gejowskich 
i ich przedsięwzięciach, o klubach dla gejów i 
odbywających się tam imprezach, zaś zupełnie 
zrezygnowało z pokazywania nagości (ta pozo-
stała jedynie w reklamach) i do minimum ogra-
niczyło powierzchnię przeznaczaną na artykuły 
dotyczące seksu.

Zaś „Filo” w roku 1997 przemianowało się 
na „Faceta”, a zmiana tytułu pociągnęła za sobą 
stopniowe zmiany treści pisma. Pojawiało się 
w nim coraz więcej foto-story przedstawiających 
pary podczas stosunku seksualnego. Z drugiej 
jednak strony nadal drukowano artykuły, któ-
rych treść nie miała nic wspólnego z seksem 
– ale z kolei coraz rzadziej poruszano w nich 
problematykę gejowską. Taki dobór materiałów 
wynikał z nowego profi lu magazynu: „Facet” od 
tej pory miał być ogólnopolskim miesięcznikiem 
nowoczesnego mężczyzny. Niemniej pismo nie 
przyjęło się w takiej formie. W roku 2000, by 
przyciągnąć czytelników upodobniono maga-
zyn w treści i formie do istniejących na rynku 
prasowym pism pornografi cznych dla gejów 
(„Nowego Mena” i „Adama”). Mimo to „Facet” 
zniknął z kiosków w 2001 roku.

Monopol „Nowego Mena” na pokazywanie 
gejowskiej pornografi i złamał w 1998 roku 
„Adam”, który od 6 lat stara się zaspokoić 
apetyt swoich czytelników na seksualną perwer-
sję. W każdym numerze jest trochę informacji 
o bieżących wydarzeniach ze światka gejow-
skiego, trochę nowinek z sex-shopów i mnó-
stwo fotosów z panami oddającymi się różnym 
przyjemnościom seksualnym. Temperaturę pod-
noszą opowiadania opisujące zaskakujące oko-
liczności, w których dwóch lub więcej mężczyzn 

dało upust swojemu pożądaniu, stosując czasem 
dość zaskakujące techniki seksualne. W każdym 
numerze jest wywiad z chłopakiem spośród czy-
telników, który zgłasza się na ochotnika, bo chce 
zaprezentować swoje wdzięki i powiedzieć coś 
o sobie. Są także recenzje fi lmów pornografi cz-
nych (redakcja idzie z duchem czasu – pojawiły 
się też recenzje stron www) i kącik dla wielbicie-
li zabaw sadomasochistycznych. 

W 1999 powstało pismo, w którym spró-
bowano pogodzić treści społeczno-kulturalne z 
pornografi cznymi. „Gejzer” (znów tytuł Sławka 
Starosty), wydawany w całości na kredowym pa-
pierze, dopracowany grafi cznie – sprawiał wra-
żenie pisma z najwyższej półki. Zamieszczano 
w nim materiały uznawane za kontrowersyjne 
(np.: raporty o stanowisku Kościoła katolickiego 
wobec homoseksualizmu), starano się szokować 
(np.: drukując na okładce zdjęcie Chrystusa oto-
czonego gejami i lesbijkami w skórzanej konfek-
cji) i zaskakiwać treścią. Wiele pisano o sztuce, 
wystawach, kinie, wydarzeniach artystycznych, 
w których pojawiał się wątek homoerotyczny. 
Na ostatnich stronach publikowano opowiadanie 
pornografi czne i zdjęcia panów bez skrępowania 
prezentujących wszystkie swoje wdzięki. Jeden 
z czytelników napisał: Sądziłem, że „Gejzer” ma 
być miesięcznikiem społecznym, ukazującym gejów, 
ich problemy i współżycie w świecie heteryków. My-
ślałem, że będzie to swego rodzaju organ prasowy 
do walki o tolerancję, społeczną akceptację gejów i 
lesbijek, transów, biseksów i „innych” stłamszonych 
obłudą i kołtunerią świata zewnętrznego. I faktycznie 
ma w sobie coś z tego, ale ... [...] Proponujemy, byście 
nie robili „NM-bis”5. Wszystkie story i foto story – 
zostawcie dla niego, albo nie róbcie nowego pisma, 
tylko dodajcie 120 stron do „Nowego Mena”. Posta-
rajcie się stworzyć pismo nie tylko dla gejów. Niech 
będzie w nim coś dla nas, ale niech to nie zniechęca, 
nie krępuje heteryków. Niech to nie będzie schowane 
głęboko pod ladą, ale na widoku, niechzainteresuje ich 
swą zawartością6.

Dopiero 5 lat później pojawiło się pismo, 
które spróbowało się zmierzyć z tymi postulata-
mi. A „Gejzer” ukazywał się nieregularnie jesz-
cze przez dwa lata.



12 Mediator nr 1-2/04

Pisma pornografi czne

O okresie przewagi pism pornografi cznych 
można mówić od roku 2002. Nie było już wtedy 
„Gejzera”, a ostatni numer „Inaczej” ukazał się 
w maju 2002 roku. Do „Adama” i „Nowego 
Mena” dołączyła zaś konkurencja.

We wrześniu 2001 roku nakładem wspo-
mnianego już wydawnictwa PinkPress wyszedł 
pierwszy numer „Alexxx. Tylko o młodych 
tylko dla dorosłych”. To miesięcznik skierowa-
ny do najmłodszych gejów (i tych, co lubią na 
młode ciałka popatrzeć, bo z reguły są tu zdję-
cia modeli wyglądających młodziej niż w po-
zostałych pismach). Przez kilka pierwszych 
numerów drukowano fragmenty pamiętników 
dorastających chłopaków, odkrywających swoje 
gejostwo. Artykuły wstępne w nim zamiesz-
czane charakteryzują się lekkim, łatwym i mło-
dzieżowym językiem. Na kolejnych stronach 
pojawiają się tradycyjne opowiadania porno-
grafi czne i foto-story, nierzadko przedstawiają-
ce orgie.

„On i on” wszedł do kiosków w 2002 r. Jest 
wydawany przez Agencję Wydawniczo-Rekla-
mową Softpress, której nakładem przez 12 lat 
ukazywało się „Inaczej”. Można w nim wy-
dzielić dwie części tematyczne: w pierwszej jest 
trochę plotek o słynnych gejach, porady psy-
chologa, zwierzenia czytelników (często o tym, 
jak nieszczęśliwi są w życiu, jak trudno im 
ze swoim gejostwem funkcjonować w społe-
czeństwie itd. – z publikowania tego typu histo-
rii redakcje poszczególnych pism gejowskich 
powoli rezygnowały już w drugiej połowie lat 
90. na rzecz motywowania środowiska do walki 
o swoje prawa). Druga część to już czysta por-
nografi a: opowiadania i zdjęcia czasem nawet 
ostrzejsze niż w „Adamie”. To dość dziwne po-
łączenie treści znajduje jednak swoich czytelni-
ków.

Dla „smakoszy” Softland, wydawca 
„Adama”, zaproponował „Super Adama”. To 
czasopismo dla poszukujących naprawdę moc-
nych wrażeń seksualnych. Zawiera dużo zdjęć 

i teksty instruktażowe, co i jak zrobić, by dogo-
dzić sobie w niecodzienny sposób. Zaintereso-
wanych odsyłam do lektury miesięcznika. 

Gdzie się podziały pisma społeczno-kultu-
ralne?

We wrześniu 1996 roku powstała pierwsza 
strona internetowa dla gejów i lesbijek www.in-
nastrona.pl. Po jej udanym debiucie pojawiły 
się kolejne i z czasem przejęły rolę drukowa-
nych pism społeczno-kulturalnych. Na stro-
nach internetowych można znaleźć najnowsze, 
dotyczące gejów i lesbijek wiadomości z kraju 
i ze świata, artykuły o ostatnich wydarzeniach 
kulturalnych, teksty o modzie, zdrowiu, ero-
tyce, przewodniki po klubach w całej Polsce 
i ogłoszenia towarzyskie. Jest tu dużo więcej 
informacji, które znacznie szybciej docierają 
do czytelnika. Internet umożliwia też przepro-
wadzanie rozmów przebiegających w czasie 
rzeczywistym z ludźmi z odległych miejsc, 
przyspiesza poznawanie się, umożliwia uma-
wianie się na spotkania. Nie trzeba tygodnia-
mi wyczekiwać na listy. Poza tym okazjonalny 
dostęp do sieci jest tańszy niż zakup czasopi-
sma drukowanego.

Zastanawiające jest, dlaczego Internet nie 
wyparł także pism pornografi cznych. Przecież 
jest mnóstwo stron, na których można znaleźć 
nie tylko zdjęcia panów eksponujących swoje 
genitalia, ale także fi lmy z orgiastycznymi sce-
nami. Na pewno sprzedaż czasopism w dobie 
upowszechnienia Internetu spadła. Niektóre 
redakcje próbowały zachęcać czytelników do 
kupna prezentami w postaci prezerwatyw, 
zdjęć na płytach CD czy fi lmów pornografi cz-
nych na płytach DVD. Ale pisma pornogra-
fi czne jeszcze długo nie znikną z kiosków, 
bo zapewniają więcej intymności niż kompu-
ter. Zawsze łatwiej się z nimi schować, np. 
w łazience czy innym kąciku i „oddać się bez 
pamięci lekturze”. Nie zapominajmy, że są 
to pisma, które mają pobudzić seksu-
alnie, a to wciąż jest jednak sprawa 
wstydliwa. 



13Media w Polsce

Pismo, które 
nie krępuje „heteryków”

W maju 2004 roku ukazał się pierwszy numer 
„InterHoma”, miesięcznika, którego redakcja po-
stanowiła spełnić postulaty cytowanego wyżej, 
zawiedzionego czytelnika „Gejzera”. Jego wy-
dawcą był Softpress (wspominany już przy oma-
wianiu „Inaczej” i „On i on”), a współtworzyli 
ludzie, którzy przez wiele lat byli redaktorami 
„Inaczej” (np. Sergiusz Wróblewski, czy Marta 
Maciejewska). W tym piśmie dla gejów i lesbi-
jek nie było ani jednego zdjęcia mężczyzny bez 
majtek, ani jednej nagiej kobiecej piersi. Były za 
to reportaże z warszawskiej Parady Równości, 
czy z krakowskiego festiwalu „Kultura dla tole-
rancji”, wywiady, np. z prof. Marią Szyszkow-
ską, autorką projektu ustawy o rejestrowanych 
związkach partnerskich osób tej samej płci, z 
Ewą Drzyzgą, która niejednokrotnie w „Rozmo-
wach w toku” gościła gejów i lesbijki, informacje 
z kraju i ze świata, recenzje i fragmenty książek 
z wątkiem homoerotycznym, recenzje fi lmów, 
przegląd stron internetowych, felieton (wzbu-
dzający zazwyczaj wiele kontrowersji) przewod-
niki gejowskie po miastach europejskich, adresy 
klubów dla gejów w Polsce itd. Pismo z zainte-
resowaniem mógł przeczytać także „heteryk” i 
nic nie powinno było wzbudzić w nim oburze-
nia, niesmaku czy zażenowania. 

Wypowiedzi na forach internetowych wska-
zywały, że pierwsze numery „InterHoma” czy-
tano z zainteresowaniem. Skarżono się jedynie 
na trudności ze znalezieniem czasopisma w kio-
skach. Jednak po wydaniu 4 numerów mie-
sięcznik zawieszono. Na stronie internetowej 
„InterHomu” ukazała się informacja – Drodzy 
Czytelnicy, z dniem 1 września Wydawnictwo Soft-
press zadecydowało o zawieszeniu wydawania papie-

rowej wersji miesięcznika „InterHom”. Nie będziemy 
ukrywać, że decyzja taka została podyktowana twar-
dymi prawami ekonomicznymi. Nie oznacza to jednak, 
że „InterHom” znika całkowicie z rynku. Pozostanie 
bowiem ta strona, która będzie kontynuatorką wersji 
papierowej. Systematycznie będziemy zamieszczać w 
tym miejscu przygotowane wcześniej materiały. Kon-
tynuować będziemy rubrykę „Podróże”, opisując ko-
lejne, mniej z gejowskiego punktu widzenia znane 
kraje. Pozostaną także omówienia gejowskich stron 
internetowych oraz klubowy rozkład jazdy, który 
dzięki temu będzie mógł być na bieżąco aktualizo-
wany. Mamy również nadzieję, że pojawią się cie-
kawe artykuły i wywiady. Zachęcamy więc Was do 
odwiedzania naszej strony, która będzie systematycz-
nie rozbudowywana, oraz zapewniamy, że powróci-
my do wydawania wersji papierowej tak szybko, jak 
tylko będzie to możliwe7.

Czy uda się wznowić „InterHoma” w wersji 
papierowej? A może inne wydawnictwo podej-
mie ryzyko wydania nowego czasopisma spo-
łeczno-kulturalnego dla homoseksualistów? Nie 
wiem. Jednak z krótkiego epizodu z „Inter-
Homem” wynika, że w Polsce jest zbyt małe 
zapotrzebowanie na czasopismo dla homosek-
sualistów o treściach społeczno-kulturalnych, by 
jego wydawanie było opłacalne. Potrzeby więk-
szości zaspokajają widocznie wydawnictwa por-
nografi czne, mniejszość musi szukać treści dla 
siebie w Internecie bądź pismach zagranicz-
nych. 

Magdalena Gromadzka

1Por. Marek Mrok, Historia LGBT w Polsce, www.zagaynik.zieloni2004.pl/hist.htm.
2Nieformalną Grupę Lambola założyli homoseksualiści z Olsztyna, którzy w 1994 roku wystąpili z Lambdy Olsztyn.
3 Periodyzację tę opracowałam na podstawie badań, które zawarłam w opracowaniu: „Historia prasy gejowskiej w 
Polsce. Praca licencjacka”, Kraków 2004, zdeponowanym w bibliotece OBP UJ. 
4 Cyt. Od redakcji, „MEN!” nr 1, s. 3.
5„Nowego Mena – bis”.
6Cyt. Relacje, „Gejzer” nr 2/99, s. 44.
7Cyt. Sergiusz Wróblewski, Zawieszenie InterHoma, www.interhom.pl.



14 Mediator nr 1-2/04

S
ondaż (ang. survey, franc.sondage) to szcze-
gólny sposób badania opinii, postaw, war-
tości, norm społecznych, etc. przy pomocy 

wywiadów z konkretnymi ludźmi, najczęściej 
przy pomocy z góry przygotowanych kwestio-
nariuszy. Badanie może być przeprowadzone 
na próbie reprezentatywnej lub celowej. Dla rze-
telności ankiety niezbędne jest zadawanie pytań 
jasnych i jednoznacznych oraz przedstawianie 
możliwych odpowiedzi do wyboru lub zadawa-
nie tzw. pytań otwartych. Odpowiedni dobór 
pytań i możliwych odpowiedzi może posłużyć 
manipulacji.

Jak istotne może okazać się sugerowanie od-
powiedzi na pytanie, pokazuje przykładowo 
sondaż OBOP-u z 1995 r. opublikowany przez 
„Głos Wielkopolski” (1995, nr 74). Przedstawio-
no tam dwa wykresy popularności kandydatów 
na prezydenta. W pierwszym nie sugerowano 
możliwych kandydatów, a w drugim przedsta-

wiono ciąg nazwisk. Efekt był bardzo interesują-
cy. Aleksander Kwaśniewski uzyskał 16%, gdy 
nie sugerowano nazwisk i 33% gdy był umiesz-
czony na liście. Jeszcze większą różnicę wyka-
zało porównanie wyników poparcia dla Jacka 
Kuronia: 9% (niewymieniony) i 28% (wymienio-
ny jako kandydat). Stanisław Tymiński został 
wskazany przez 4% respondentów, gdy był na 
liście, a nikt go nie wskazał w pytaniu otwar-
tym. Moim zdaniem popularność oznacza, ze 
ludzie znają daną osobę, a nie to, że koniecznie 
ja popierają. Rozgłos nie przekłada się bezpo-
średnio na poparcie dla polityków. 

Najczęstsze błędy w sondażach to: zamiana 
słowa popularność na zaufanie, brak szerszych 
informacji u respondentów, zakamufl owane 
uprzedzenie, sztuczność pytania, ogólnikowość 
pytań i bezzasadne porównanie. Przyjrzyjmy się 
im nieco dokładniej.

To samo, ale nie tak samo
Kilka sposobów na zmanipulowanie sondaży

Niemal co tydzień stacje telewizyjne i radiowe podają wyniki 
badań opinii publicznej, określające jakim poparciem cieszą się po-
szczególne partie polityczne. Wiele fi rm i instytucji zleca kosztowne 
badania, aby sprawdzić swoją: popularność, słuchalność, oglądal-
ność, itd. Wyniki sondaży są zwykle publikowane i komentowane 
w mediach, a także wykorzystywane w kampaniach politycznych 
i reklamowych. Moim zdaniem wpływanie sondaży na opinię pu-
bliczną poprzez publikowanie rezultatów jest bezsporne. Poniżej 
przedstawię wybrane sposoby manipulowania wynikami sondaży i 
różne błędy w ich interpretacji. 

P a w e ł  M i g a s



15Opinia publiczna

Zamiana słowa 
popularność na zaufanie

Najczęstszym błędem jest utożsamia-nie 
w sondażach słowa popularność z zaufaniem. 
Często Wprost i Gazeta Wyborcza podają w 
jednej rubryce informację: „CBOS o popu-
larności polityków” i „Komu ufamy najbar-
dziej?”. Po przedstawieniu „popularnych” 
postaci sceny publicznej prezentuje się ich 
jako cieszących się największym zaufaniem. 
Niewątpliwie służy to kreowaniu autoryte-
tów, chociaż jest – równolegle – dezinfor-
mowaniem czytelników. Sygnalizuje się, że 
najpopularniejszy polityk, jest także tym, 
któremu najbardziej ufa społeczeństwo. Już 
poprzedni przykład pokazał, że popularny 
oznacza przede wszystkim znany, a nieko-
niecznie cieszący się zaufaniem.

Brak szerszych informacji 
u respondentów

Ankietowany musi wiedzieć, o czym mówi, 
mieć rozeznanie w temacie. Publikowane 
przez media sondaże zwykle nie przestrzega-
ją tej zasady. Przykładem może być sondaż 
sopockiej Pracowni Badań Społecznych z 1994 
roku, w którym pytano: „Czy zgadza się Pan/
Pani, czy też nie zgadza się na sposób, w jaki  
Lech Wałęsa sprawuje urząd prezydenta RP?” 
Pytanie było jednoznaczne i jasne, ale nie zba-
dano jaki procent pytanych interesuje się poli-
tyką.  Uważam, że spora część ankietowanych 
nie interesuje się polityką i nie ma zdania 
na temat osoby prezydenta. Przedstawianie 
opinii osób nie orientujących się dokładnie w 
badanym temacie prowadzi, co najmniej, do 
wypaczeń. Jest to prosty sposób wpływania 
na społeczeństwo. Jeśli nie mający informacji 
i własnego zdania, usłyszą, że ktoś cieszy 
się dużą lub małą popularnością, prawdopo-
dobnie, w następnym sondażu powtórzą taką 
opinię według modelu samo-spełniającego się 
proroctwa. 

Zakamufl owane uprzedzenie

Rzetelny sondaż powinien być wolny od oso-
bistych sympatii politycznych, religijnych, etc. 
Niestety takie bywają tylko badania naukowe. 
Obecnie sondaże zamawiają głównie partie po-
lityczne oraz media. Skutek jest oczywisty. Na-
rusza się zasadę obiektywizmu pytań poprzez 
takie ich konstruowanie, aby same narzucały 
„właściwe” odpowiedzi. Przykładem może być 
pytanie: „Czy zgadza się Pan/Pani na sposób, 
w jaki sprawują swój urząd: 1) Prezydent Lech 
Wałęsa, 2) Premier Józef Oleksy?” Były trzy 
możliwe odpowiedzi: a) tak, b) nie, c) trudno 
powiedzieć. Osobami właściwymi do oceniania 
sposobu sprawowania urzędu są ci, którzy znają 
uprawnienia i obowiązki Prezydenta i Prezesa 
Rady Ministrów. Trudno oczekiwać, aby ktoś 
niezorientowany i niekompetentny mógł wy-
razić obiektywny sąd o wysokich urzędnikach 
państwa. Spora część społeczeństwa nie intere-
suje się polityką, a pełną wiedzę o funkcjach 
prezydenta posiadają de facto tylko absolwenci 
prawa, politologii i kierunków pokrewnych. 
Tak więc, ocena ludzi nie mających kompeten-
cji jest oceną osoby, a nie urzędu. Jeśli taki 
sondaż poprzedzi kampania ukazująca błędy 
osoby pełniącej dany urząd publiczny, to w an-
kiecie uzyska ona niskie poparcie, choć specjali-
ści mogą uważać ją za najbardziej kompetentną 
do pełnienia danej funkcji. Zatem badanie do-
tyczące oceny „sprawowania urzędu” powinno 
być poprzedzone pytaniem o znajomość kom-
petencji danego urzędu. Jeśli ankietowany wie, 
co ów urzędnik powinien robić, a co nie należy 
do jego uprawnień, to może dość rzetelnie ocenić 
tego człowieka.

Sztuczność pytania

Błąd ten polega na zadaniu pytania pozba-
wionego sensu. Przykładem jest sondaż CBOS-u 
z czerwca 1995 r. (Wprost, czerwiec 1995, nr 
27), w którym pytano o popularność Kościoła 
Rzymskokatolickiego. Do tekstu redakcja dołączy-
ła grafi czny wykres mający ilustrować społeczną 
aprobatę i dezaprobatę. Już wcześniej wskazywa-



16 Mediator nr 1-2/04

łem, że słowo popularny oznacza przede wszyst-
kim znany, czyli określa medialny rozgłos, a nie 
dez/aprobatę dla tej instytucji publicznej. Sądzę, 
że wszyscy obywatele Polski słyszeli o Kościele 
Katolickim, więc wynik dla popularności powi-
nien być bliski 100%, co nie jest równoznaczne 
z tym, że wszyscy popierają doktrynę i sta-
nowisko Kościoła w wielu kwestiach. Zadawa-
nie takich pytań prowadzi do wprowadzania w 
błąd ankietowanych i może wpływać myląco na 
opinię publiczną. 

Ogólnikowość pytań

Rzetelny sondaż zawiera pytania konkretne 
i tak sformułowane, aby była możliwa jedno-
znaczna odpowiedź. Jeśli ogólnikowo postawio-
ne pytania mają dwie skrajne odpowiedzi, to 
zwykle wyniki są sprzeczne z rzeczywistą opinią 
społeczeństwa.  Jednym z przykładów jest pyta-
nie OBOP-u o to, czy programy TVP S.A.  wpły-
wają na zwiększenie przestępczości (41%), czy 
też na zmniejszenie liczby przestępstw (29%)? 
Pytanie pozornie jest jednoznaczne, ale wa-
chlarz możliwych odpowiedzi jest zbyt wąski 
względem pytania. Nie zawiera też tego, kto i 
jakie programy ogląda. Trudno oczekiwać, aby 
osoba oglądająca tylko prognozę pogody i sport 
uznała, że TVP wspiera przestępczość, a widz 
oglądający wyłącznie fi lmy akcji uznał, że te-
lewizja nie odpowiada za wzrost przestępczo-
ści. Stosowanie ogólnikowych pytań wymusza 
na respondentach odpowiedzi powierzchowne 
i generuje nierzetelność (czyt. manipulowanie) 
badań. 

Bezzasadne porównanie

Zdarzają się sondaże, w których jesteśmy 
pytani o aprobatę dla instytucji publicznych. Ze-
stawia się je wówczas wybiórczo i bez wyja-
śnienia , co oznacza termin „aprobata”.  Sondaż 
CBOS lipca 1995 roku (omówiony w artykule 
„Kościół w dołku” opublikowanym przez Gazetę 
Wyborczą, nr 176),  jest dobrym tego przykła-
dem, bowiem pytano w nim o: Polskie Radio, 

wojsko, TVP, RPO, policję, samorząd lokalny, 
NIK, Kościół katolicki, rząd, Sejm, Senat i pre-
zydenta. Wybrano różne typy instytucji zupeł-
nie bezładnie. Moim zdaniem Kościół katolicki 
można porównywać z innymi wyznaniami, a 
nie z władzą ustawodawczą czy wykonawczą. 
Podobne zastrzeżenia budzi brak mediów ko-
mercyjnych na liście, przy jednoczesnej obecno-
ści mediów publicznych oraz brak prasy, gdy 
wymienione są tylko radio i telewizja. Trudno 
też jednoznacznie zrozumieć, co oznacza termin 
„aprobata”. Słowo to może być utożsamiane z 
poglądami danej instytucji całkowite, lub czę-
ściowe w mniejszym lub większym stopniu. 
Sondaż ten miał na celu wykazanie niechęci 
wobec niektórych instytucji. Podobnie jest z son-
dażami popularności  osób z pierwszych stron 
gazet, gdy zestawia się prymasa Polski z prezy-
dentem i aktorem. Wszyscy są znani, ale każdy 
w inny sposób.

Podsumowanie

Zamykając te rozważania chcę podkreślić, że 
sondaże opinii publicznej są potrzebne i przy-
datne, ale winny być przeprowadzane przez 
niezależnych specjalistów. Zredagować dobry 
sondaż jest niełatwą sztuką. Jednocześnie mam 
nadzieję, że ucząc się na swoich błędach oraz 
korzystając z doświadczeń innych krajów, nasi 
ankieterzy i analitycy – z biegiem czasu – będą 
prezentować coraz wyższy poziom zawodowy i 
przedstawiać bardziej rzetelny obraz rzeczywi-
stości.

Paweł Migas

Przytoczone w artykule przykłady zostały zaczerpnięte z 
książki Ryszarda Dyoniziaka „Sondaże a manipulowanie 
społeczeństwem”, wyd. UNIVERSITAS, Kraków 1997.



17Komunikowanie

P
rzełom 1989 r. zaowocował przywróce-
niem do życia debaty publicznej. Prze-
strzeń dyskursu publicznego znacznie się 

zwiększyła i zyskała akceptację społeczeństwa, 
które zdawało się chętnie, po latach przymu-
sowej diety w wygłaszaniu opinii, przystępo-
wać do omawiania spraw ważnych. Dyskurs 
publiczny stał się pojęciem pełnym, choć znów 
nie udało się uniknąć jego sterowania. Rolę roz-
dzielającego i kontrolującego myśli zaczęły speł-
niać media. Media jednakże, jak wynika z ich 
defi nicji, są jedynie narzędziem. Prawdziwym, 
jak się zdaje, wykonawcą roli animatora waż-
nych społecznie motywów stały się elity sym-
boliczne. W rozumieniu Teuna van Dijka należą 
do powyższej kategorii publicyści, dziennika-
rze, pisarze, autorzy podręczników szkolnych, 
intelektualiści, a także występujący w mediach 
politycy, inaczej mówiąc: te grupy i osoby, które 
sprawują bezpośrednią kontrolę nad publicznie 
dostępną wiedzą, publicznie prawomocnymi 
przekonaniami, nad kształtem i treściami pu-

blicznego dyskursu. Dla systemów totalitarnych 
władza w sferze symbolicznej jest kontrolowana 
przez dysponentów władzy politycznej. 

Napisałem, że elity symboliczne pełniły 
władzę symboliczną. Nie jest pewne czy to masy 
są manipulowane przez media, czy też może 
media są „uwodzone” przez masy. Ta druga, 
przewrotna teza, zgodna z teorią Jeana Bau-
drillarda, zakłada, że masom odbiorców nie 
zależy na niczym innym, jak tylko by pozwo-
lono im na bierność i milczenie. Mechanizm, 
który obserwujemy przy każdorazowym werto-
waniu programu telewizyjnego, miałby polegać 
na dopasowaniu przekazów do niezmiennych 
oczekiwań odbiorcy. To już nie kreatywne wpro-
wadzanie tematów debat i gospodarowanie ich 
językiem, ale pasywne i oportunistyczne „ukła-
danie się” pod widza. Elity symboliczne w tym 
ujęciu tracą zupełnie na znaczeniu stając się 
ślepym wykonawcą życzeń leniwej masy absor-
bującej przekaz.

Koncepcja rytualnego chaosu 
a debata publiczna w Polsce

W latach 1947 – 1989 nie istniała w zasadzie możliwość oma-
wiania ważnych dla kraju wydarzeń czy problemów z udziałem 
wszystkich grup społecznych. To oczywiste. Istniały przynajmniej 
dwie główne płaszczyzny debat publicznych: nomenklatury par-
tyjnej oraz zwykłych obywateli. Jako, że jedyną uprawomocnioną 
debatą, była ta, którą narzucała i kontrolowała PZPR, tematy oma-
wiane w trakcie „ogólnospołecznych” dyskusji dyktowane były 
przez władzę. A były to zazwyczaj zagadnienia zastępcze, odciąga-
jące uwagę od kwestii ważkich. 

A d r i a n  G r z e b i n o g a



18 Mediator nr 1-2/04

Teoria ta broni się przy cynicznym założeniu 
niezmienności gustów masy odbiorców. Opiera 
się na przesłance, która głosi, że ludzie nie chcą 
być zaskakiwani przez przekazy, które odbie-
rają. Korzystając jednak z logiki rozumowania 
Baudrillarda, można podważyć obserwowane 
powszechnie dążenie do coraz silniejszych pod-
niet (zarówno intelektualnych, emocjonalnych 
jak i cielesnych) w przekazach perswazyjnych 
(np. reklamach). Masa domaga się zabiegania o 
jej świadomość poprzez wybieranie sygnałów o 
coraz silniejszym przekazie, a jednocześnie pra-
gnie byś biernym odbiorcą, któremu dostarcza-
na jest łatwa do strawienia medialna papka? 
Wynika z tego, że istnieją dwa – równie dyna-
miczne i aktywne – obozy. Elity symboliczne 
próbujące zawładnąć mentalnością masy oraz 
masa, która zmusza elity do redukowania tych 
zapędów mentorskich do poziomu nie wyma-
gającego zaangażowania. 

Obserwacja współczesnych mediów wzmaga 
pesymizm. Wydaje się, że elity symboliczne cał-
kowicie poddały się dominacji  masy i kreują 
obraz przez nie narzucony. Elity symboliczne de-
cydują o kształcie debaty publicznej na etapie na-
rzucania tematów i języka. Natomiast element 
przekazywania wiedzy i doświadczeń tzw. kul-
tury wysokiej wydaje się w mediach marginalny. 

Wraz z rozpadem aktywnej publiczności na-
stępuje upadek dyskursu elit symbolicznych, 
który wiąże się z systematyczną degradacją i 
postępującym zanikiem tradycyjnego, norma-
tywnego wzoru niezależnego uczonego i poszu-
kującego intelektualisty. Ucieleśnieniem nowego 
typu reprezentanta elit symbolicznych jest np. 
pseudointelektualna gwiazda środków masowe-
go przekazu. 

***

Zachłyśnięcie się pluralizmem, a jednocześnie 
zarysowanie ścisłych podziałów ideologicznych, 
stworzyło pewien schemat prowadzenia dysku-
sji publicznych w Polsce. Schemat ten przetrwał 
do dziś, uświadamiając nam, jak powolnej ewo-
lucji poddawana jest sfera debaty publicznej w 
Polsce. 

Oglądając jakikolwiek program publicystycz-
ny w telewizji łatwo dostrzec obowiązujący sche-
mat dyskusji. Publicystyczny, gdyż jego formuła 
wymusza uczestniczenie w debacie – biorą w 
nim udział przedstawiciele elit symbolicznych, 
których sposób zachowania niesie wzorce za-
chowania dla ogółu. Program nadawany przez 
telewizję, ponieważ posługując się analizą dys-
kursu w klasycznym rozumieniu odnosimy się 
do tekstów mówionych, można dzięki telewizji 
obserwować także zachowania pozawerbalne 
uczestników. 

Analizowany przez nas abstrakt programu 
publicystycznego odbywa się wg następującego 
scenariusza:

a) Prowadzący program przedstawia  temat 
spotkania
b) Uczestnicy dyskusji przedstawiają swoje 
stanowiska wobec problemu
c) Dyskusja polega na dyskredytacji prze-
ciwnika przy jednoczesnym prezentowaniu 
rozbieżnych od niego poglądów
d) Podsumowanie i przedstawienie „proto-
kołu rozbieżności”

Z obserwacji wynika, że audycja nie ma na 
celu osiągnięcia konsensusu, lecz jedynie kolejne 
zaprezentowanie publiczności swojego zdania. 
Wrażenie, że porozumienie jest z gruntu nie-
możliwe, a stronom sporu nie chodzi o nic 
więcej, aniżeli nagłośnienie własnych racji jest 
wywołane schematem dyskusji, który w literatu-
rze przedmiotu nosi nazwę rytualnego chaosu. 
Strukturalne cechy tego typu komunikatu, czyli 
chaos, stają się istotnym metakomunikatem, a 
wobec sprzeczności i nieczytelności całości prze-
kazu, także głównym komunikatem docierają-
cym do odbiorcy. Towarzyszy temu rytualizacja 
zachowań. 

***

Warto prześledzić źródła i skutki powyższe-
go schematu, jako że – jak już podkreślałem – 
zdaje się on głównym mechanizmem odbywania 
dyskusji w Polsce. Żeby schematy te były wyraź-
niejsze, posłużę się dyskursem politycznym.



19Komunikowanie

Różnorodność sceny politycznej, wielość 
partii (pluralizm), prowadzi do wymuszone-
go różnicowania w sferze programowej, która 
na polskiej scenie politycznej przeradza się w 
sferę ideologiczną. Jest to pozostałość po nie-
odzownej silnej polaryzacji areny politycznej 
po 1989 r. Środki masowego przekazu narzu-
cają specyficzną dramaturgię i retorykę walki 
o obecność, opartą na dążeniu do potęgowa-
nia wyrazistości politycznego głosu. Jak ujęli-
by to specjaliści od reklamy – należy dobrze 
upozycjonować markę, którą jest partia po-
lityczna. Polaryzacja zaś prowadzi, według 
uczestników debaty, do silnej konfrontacji – 
zwłaszcza, kiedy różnice leżą aż na płasz-
czyźnie ideologicznej czy nawet moralnej. 
W rezultacie polską scenę polityczną cechuje 
ograniczenie zdolności do kompromisowego 
rozwiązywania konfliktów, a nawet niemal 
zanik skłonności do poszukiwania takich roz-
wiązań. Sprzyjają temu rozliczne warunki 
prowadzenia debat politycznych w Polsce:

a) Wiele z debat dotyczących problemów 
bieżących, powiedzmy codziennych w funk-
cjonowaniu państwa, przekształca się w 
nacechowany moralistyczną retoryką spór 
o znaczeniu, jak się wydaje odbiorcom (i 
prawdopodobnie uczestnikom również), za-
sadniczym.
b) Spór ten żywi się kontrastami. Wyostrza-
ny jest obraz różnic, opozycji i podziałów 
przedstawianych jako nieusuwalne.
c) Debata przekształca się w spektakl au-
toprezentacji. Publiczne konfrontacje po-
lityków tracą wtedy własności dialogu, 
polemiki, przekształcając się w ciąg monolo-
gów, zrytualizowanych przez ciągłe powta-
rzanie tych samych tematów i argumentów.
d) Dyskurs polityczny jest bardzo zbruta-
lizowany. Polega on bardzo często na dys-
kredytacji przeciwnika. Metody stosowane 
przez reprezentantów partii politycznych 
wykraczają często już nie poza ramy do-
brych obyczajów, co nawet prawa.

Retoryka ostrego konfl iktu zasad moralnej 
słuszności wygrywa na polskiej scenie dyskur-

su politycznego z retoryką kompromisu w imię 
zasad instrumentalnej skuteczności. 

 David Apter określa mechanizm walki 
partii politycznych o tożsamość. Co prawda 
Apter pisze o momentach przełomowych w 
życiu państwa, ale założenia jego teorii pozwa-
lają analizować współczesny dyskurs politycz-
ny w Polsce. Czyżbyśmy od piętnastu lat żyli 
wciąż w okresie przełomowym? Niewykluczo-
ne. Według Aptera moment przełomowy to 
stan wymagający dla państwa nowych rozwią-
zań ideologicznych, łączących obrazy wartości, 
celów i tradycji z instrumentalnymi zasadami 
panowania i rozwiązywania problemów, a 
więc tworzących całościowe – jak powiada 
autor – mito/logiki. Proponowany mechanizm 
wygląda następująco: 1) walka o tożsamość 
prowadzi do silnej ideologizacji i moralizacji 
sporów programowych, będącej konsekwencją 
roszczenia do wyłączności własnej racji; 2) wy-
nikająca stąd blokada dialogu wzmacnia ten-
dencje do rytualizacji dyskursu; 3) rytualizacja, 
wymuszająca eskalację środków wyrazu tożsa-
mości, w połączeniu z absolutyzacją własnego 
stanowiska, tworzy podatny grunt dla praktyk 
dyskredytacyjnych, te zaś z kolei wzmacniają 
roszczenie do wyłączności własnej racji.

 W walce o uznanie istotności swoich 
głosów strony sporu posługują się kilkoma ro-
dzajami argumentacji. Struktury argumenta-
cyjne to: typ argumentacji światłego obywatela, 
który można podzielić, ze względu na od-
niesienie do elementu rzeczywistości, na głos 
eksperta (kiedy strona szuka racji w prawidło-
wościach nauki) i mędrca (kiedy argumentacja 
opiera się na podstawach religijnych i moral-
nych) – w obydwu wariacjach odwołanie na-
stępuje do wyspecjalizowanej wiedzy o tym, 
jak się w danej sytuacji rzeczy mają niezależnie 
od opinii i woli tych, których się traktuje jako 
laików. 

Typ rzecznika to struktura argumentacyjna, 
która odnosi się do głosów laików i nadaje im 
ważność. Głos rzecznika oparty jest zazwyczaj 
na badaniach opinii publicznej. 



20 Mediator nr 1-2/04

Rzecznik przemawia w imię ludu czy domi-
nującej większości i wypowiedź ma charakter 
czysto ideologiczny, odwołuje się do ideologicz-
nej i pozaempirycznej wizji zbiorowości. Ana-
liza argumentacji używanej przez polityków, 
wywołała potrzebę wydzielenia jeszcze jednej 
kategorii – argumentacji bojownika. 

Poprzez głoszenie radykalnych poglądów 
i przedstawianie prostych wizji świata i roz-
wiązania problemów oraz poprzez wskazanie 
wroga (najlepiej spersonalizowanego), wkrada 
się do świadomości społeczeństwa. Silna kry-
tyka skompromitowanej w oczach wyborców 
klasy politycznej, jeszcze wzmaga poparcie dla 
tego rodzaju argumentacji. Można ten rodzaj 
dyskursu zakwalifi kować do pojęcia rzecznika, 
lecz chyba wykracza ona poza tę kategorię. Bo-
jownik rozpoczyna od własnej, często samotnej 
walki, kreując dopiero popyt na taką argumen-
tację.

Jeśli już w normalnej rzeczywistości politycz-
nej argumentacja typu światły obywatel i rzecznik 
występuje zazwyczaj razem w łonie danej partii, 
tak połączenie argumentacji światły obywatel i bo-
jownik jest „z defi nicji” niemożliwe. Te typy ar-
gumentacji są przeciwstawne, a nie rozłączne, 
jak światły obywatel i rzecznik. 

Podczas gdy w Europie Zachodniej dyskurs 
polityczny zdominowany został przez retorykę 
instrumentalną (typu światły obywatel), tak w 
Polsce dominuje raczej retoryka moralistyczna i 
ideologiczna. Dochodzi niejednokrotnie do ab-
surdalnych pod względem logicznym połączeń 
argumentacji jako równorzędnych i wyznacza-
jących motywy sporu. Nie wiem, czy to z braku 
tradycji konstruktywnego dialogu, czy z rzeczy-
wistej niemożności przekonania się do argumen-
tacji przeciwnika w dyskusji, jednak wszelkie 
debaty kończą się zazwyczaj przeforsowaniem 
„twardego” stanowiska ugrupowania posiada-
jącego akurat większość w parlamencie, a nie 
osiągnięciem konsensusu. Znana z teorii gier 
zasada zminimalizowania strat swoich i prze-
ciwnika w celu wygrania jest na naszej scenie 
politycznej kompletnie niezauważalna.

W wyniku spiętrzenia argumentów używa-
nych w ramach strategii forsowania „mocnych 
programów” – argumentów branych ze wszyst-
kich możliwych źródeł uprawomocnienia naraz 
– opozycja między prezentowanymi stanowi-
skami staje się w końcu w publicznym odbiorze 
zderzeniem racji absolutnych, a tym samym 
odpornych na krytyczny dialog. Wyczerpanie 
zasobu argumentów nie może prowadzić na 
scenie politycznej do przerwania debaty, prze-
kształca jedynie polemikę w spektakl oświad-
czeń, przypomnień i napomnień, obietnic i 
odpowiedzi stron na własne, retoryczne pyta-
nia, w których przeciwnik zostaje osadzony w 
retorycznie narzuconych rolach.

Publicznej wagi nabiera nie to, co się mówi, 
lecz sam fakt, że coś się po raz kolejny powtarza, 
zaś informacją staje się zaznaczenie obecności na 
scenie, prezentowania jako cnota niezmienności 
stanowiska, a tym samym niemożność osiągnię-
cia ugody. Pojawia się rytualizacja dyskursu, 
która cechuje się dążeniem w kierunku za-
spokojenia oczekiwań odbiorców. Wyostrzanie 
prezentowanych poglądów polega nie na ko-
nieczności przekonania do nich przeciwnika, ten 
bowiem ma już swe niepodważalne racje, lecz 
skierowane jest ku masowemu audytorium, po-
szukującemu wyrazistych odzwierciedleń swych 
lęków i nadziei oraz wyraźnej polaryzacji stano-
wisk, ułatwiającej orientacje wśród aktorów po-
litycznych. 

Rytualizacja, która następuje w opisywanym 
przypadku, polega na utrwalaniu się zestalo-
nych, powtarzanych i niepodatnych na zmianę 
wzorów działania – mamy, więc do czynienia, 
zgodnie z terminologią Ervinga Goffmana, z 
rytualizacją konwencjonalną. Konwencjonalna 
rytualizacja w przypadku zachowań komunika-
cyjnych oznacza przede wszystkim, że przeka-
zem staje się nie tyle treść komunikatu, ile fakt, 
że został on przekazany w określony sposób lub, 
że formaprzekazania treści nie odbiegła od kon-
wencjonalnych oczekiwań.

Wielokrotne powtarzanie argumentów pro-
wadzi do ich wyczerpania, upodabniają się one 
do sloganów reklamowych. W rytualnym użyciu 



21Komunikowanie

wypowiedzi politycznej chodzi o wywołanie 
odruchowego, bezkrytycznego, niemal automa-
tycznego, odzewu na hasło, a nie o krytyczną 
analizę argumentów. 

Na marginesie odnotujmy, że najbardziej 
nośne i najczęściej cytowane slogany polityczne 
to „Wybierzmy przyszłość” z kampanii wy-
borczej Aleksandra Kwaśniewskiego przed wy-
borami prezydenckimi oraz „Balcerowicz musi 
odejść” Andrzeja Leppera i Samoobrony głoszo-
ne przy każdej nadarzającej się okazji. Te dwa 
różne hasła oddziaływają na zupełnie inną część 
świadomości społecznej. Pierwsze, o dużym 
stopniu abstrakcji i ogólności, utożsamia kandy-
data z przyszłością kraju – utrwalenie w świa-
domości wyborców tegoż połączenia jest już w 
zasadzie gwarancją wygranej. Drugie hasło ma 
za zadanie zjednoczenie elektoratu (bo o to prze-
cież chodzi) wokół wspólnego wroga. W do-
datku wróg jest konkretny. Slogan jest jasnym 
przykładem powyższej teorii.

Rytualny chaos święci tryumfy zwłaszcza 
w przekazach medialnych. Środki masowego 
przekazu dostarczają niezwykle silnego impul-
su dla intensyfi kacji dramaturgicznych cech ko-
munikowania się. Skłonność elit politycznych 
do traktowania mass-mediów jako podstawo-
wego instrumentu wywierania odpowiedniego 
wrażenia na potencjalnym elektoracie jeszcze 
wzmaga tendencje dramaturgiczne dyskursu w 
mediach. W bezpośrednich starciach polityków 
przed publicznością obserwujemy, że w czasie 
kolejnego przedstawiania nie dających się po-
godzić racji, mamy do czynienia z inscenizacją. 
Cały wysiłek przeciwników skierowany jest 
w uwiedzenie publiczności, a nie przekonania 
przeciwnika. 

W mediach dominują komunikaty o wyso-
kim stopniu konwencjonalizacji. Badacze dys-
kursu podkreślają, że medium szczególnie silnie 
podatnym na konwencjonalną rytualizację jest 
telewizja, a wśród programów telewizyjnych 
rytualne cechy zaznaczają się szczególnie wy-
raźnie m. in. w dyskusjach z udziałem polity-
ków.

Rytualizacja przedstawień strony w warun-
kach nie dającego się rozstrzygnąć sporu zawiera 
w sobie możliwość eskalacji środków komuni-
kowania wad i słabości przeciwnika, uniemoż-
liwiających skuteczne porozumiewanie się. W 
naturalny sposób sprzęga się z tym zjawiskiem 
roszczenie do wyłączności racji, które jest rów-
noznaczne z odmową uznania prawomocności, 
dopuszczalności, a w skrajnych przypadkach 
sensowności i zrozumiałości punktu widzenia 
przeciwnika. Spór zakłada wspólne uniwersum 
dyskursu. Rozpoczęcie debaty jest sygnałem o 
obustronnym przeświadczeniu o wystarczają-
cym zasobie punktów odniesienia. Jeśli jedna 
strona sporu uznaje, że przeciwnik nie przedsta-
wia zrozumiałych argumentów, odmawia mu 
zdolności do bycia stroną sporu, a tym samym 
dyskredytuje go jako przeciwnika.

***

Przezwyciężenie sytuacji problematycznej, 
przed która stają strony, może być realizowane 
na arenie sporu. Arena może być zorientowana 
na współdziałanie lub na konfl ikt. W pierwszym 
przypadku uczestnicy podejmują próby ogra-
niczenia lub zapośredniczenia sprzeczności in-
teresów i różnic perspektyw raczej za pomocą 
artykulacji odmiennych stanowisk i dochodze-
nia do uzgodnień. W drugim przypadku uczest-
nicy nastawiają się na eskalację konfl iktu. Teoria 
gier dostarcza większej ilości możliwych strate-
gii rozwiązywania konfl iktów. Mogą to być gry 
nastawione na współpracę (wygrana obydwu 
stron), na pełen konfl ikt (gry wojenne, gry wy-
borcze), gry o częściowym konfl ikcie (minima-
lizowanie strat) i gry rokowań. Każda z tych 
strategii pozwala przewidzieć optymalne za-
chowania przeciwnika w danym układzie za-
leżności. Niestety polski dyskurs polityczny 
niejednokrotnie wymyka się tym opisom.

 Bipolarny schemat rozwiązań na arenie 
sporu rozwidla się w cztery ścieżki przebiegu. 
Obydwu wariantom odpowiadają po dwa me-
chanizmy: produktywny i destruktywny. W 
nastawionym na kooperację schemacie opano-
wywania sytuacji problematycznych można wy-



22 Mediator nr 1-2/04

różnić mechanizmy o etykietach: porozumienie i 
ceremonia; w nastawionym na konfl ikt: dramat 
społeczny i rytualny chaos. 

Porozumienie opiera się na gotowości brania 
pod uwagę odmiennych punktów widzenia o 
różnym stopniu złożoności. Mechanizm porozu-
mienia jest kooperacyjnym sposobem radzenia 
sobie z konfl iktogennymi dylematami i sprzecz-
nościami społecznych okoliczności. Efektem sto-
sowania tego mechanizmu zazwyczaj nie może 
być stan faktycznego i pełnego porozumienia 
osób i grup składających się na zbiorowość, lecz 
jedynie przejściowy stan „porozumienia robo-
czego”.  

Ceremonia to mechanizm dyskursu publicz-
nego wynikający z nadmiernie schematycznej, 
zrutynizowanej i powierzchownej orientacji na 
kooperację, która prowadzi do jej fasadowego 
stosowania. Fasadowość ta polega na grze pozo-
rów: deklarowanym metakomunikatem jest tu 
idea pełnego porozumienia, podczas gdy w rze-
czywistości istnieje wyłączenie istotnych stano-
wisk z zakresu punktów widzenia branych pod 
uwagę lub nawet blokada ich artykulacji.

Dramat społeczny to pojęcie opisujące proces 
symbolicznie nacechowanych i dramatycznie 
skumulowanych faz artykulacji, eskalacji, opano-
wywania i zakończenia konfl iktu społecznego. 
Z chwilą zainicjowania dramatu społecznego, 
co wymaga symbolicznie doniosłego złamania 
norm społecznych, dramat rozwija się zgodnie 
z zasadą fatalnej konieczności i potęgującego 
się bezładu, lecz w efekcie prowadzi do twór-
czego i produktywnego przepracowania napięć 
i sprzeczności, które stały u jego źródła. 

Rytualny chaos jest konwencjonalnie zry-
tualizowaną, skrajnie schematyczną, sfetyszy-
zowaną, niemal karykaturalną formą dramatu 
społecznego. I tu następuje charakterystyczne 
zjawiko narastania bezładu, w odróżnieniu 
jednak od dramatu społecznego, przeciwności 
nie ulegają tu przezwyciężeniu. Kryzysowa 
eskalacja konfl iktu nie stanowi zatem w tym 
przypadku przejściowej fazy szerszego, kon-
struktywnego procesu, lecz jego stałą i domi-

nującą cechę. Dodatkowe komunikaty płynące 
w stronę publiczności sygnalizują niemożli-
wość porozumienia się oraz bezkonkludywność 
sporu. Bezład komunikacyjny jest w tego typu 
sytuacjach w gruncie rzeczy uporządkowany, a 
jego krańcową stereotypizację da się opisać. Ry-
tualny chaos jest bezproduktywnym mechani-
zmem pozornego radzenia sobie z zaistniałym 
konfl iktem i prowadzi do symbolicznie nace-
chowanej stabilizacji chaosu. 

***

Teoria rytualnego chaosu jest w przypadku 
polskiej debaty publicznej słuszna. Niestety, 
polska scena polityczna nie wypracowała metod 
skutecznego realizowania codziennych zadań 
bez oglądania się na ideologie. Samobójcze 
strategie wygrywania sporów nie poddają się 
opisom i próbom zracjonalizowania. Jedynie 
analiza dyskursu pozwala na orientacje w tych 
poczynaniach – nie daje jednak nadziei na popra-
wę. Nie wiem tylko, czy bezproduktywne spory 
polityków są wynikiem czy źródłem ogólnospo-
łecznego mechanizmu zażegnywania sporów. 
Dyskurs polityki jest częścią dyskursu publicz-
nego, więc raczej to politycy są „ofi arami” kultu-
ry sporu w społeczeństwie. Jednocześnie media 
utrwalają ten destrukcyjny wzorzec coraz dalej 
oddalając chwilę, w której polskie społeczeń-
stwo stanie się społeczeństwem współpracy i 
dialogu.

Adrian Grzebinoga



23Media na świecie

Przemiany w latach 80. 
– ogólne tendencje

We wszystkich krajach nordyckich prasa staje 
się bardziej lokalna niż ogólnokrajowa, ale zara-
zem prawie nie spotyka się rejonów, gdzie uka-
zują się więcej niż dwie gazety. W Norwegii 
i Szwecji nastąpiła monopolizacja rynku gazet 
w wymiarze lokalnym, co oznacza zwalczanie 
konkurentów, wykupywanie pism „na niż-
szym poziomie lokalności”, zakładanie TV kablo-
wej, radiostacji (tzw. monopolizacja terytorialna). 
Zwiększają się wpływy z reklam, zmniejszają z 
subsydiów rządowych. Wiąże się to również z 
depolityzacją treści. Przyspieszają procesy koncen-
tracji (umacniają się łańcuchy wydawców kontro-
lujących znaczna część rynku prasowego) oraz 
uniwersalizacji (duże domy wydawnicze inwe-
stują w media elektroniczne i vice versa). 

Charakterystyczny dla krajów skandynaw-
skich jest długi okres monopolu publicznych 

rozgłośni radiowych (najdłuższy w Finlandii). 
Przełamany został w latach 80. przez powstanie 
radia lokalnego: w Szwecji i Norwegii półpro-
fesjonalnego, a w Finlandii od razu profesjonal-
nego. W Danii miał on wyłącznie komercyjny 
charakter. Wszędzie, prócz Szwecji, czerpano 
dochody z reklam. 

Lata 80. przyniosły również wyraźną demono-
polizację telewizji publicznej (najpóźniej w Nor-
wegii). Drugi kierunek rozwoju to lokalność, a 
głownie tworzenie lokalnych sieci telewizji ka-
blowych. Splata się to z umiędzynarodowieniem 
treści poprzez szeroki odbiór telewizji satelitar-
nej (pannordyckiej oraz niemiecko- i angloję-
zycznej). 

NORWEGIA 

Prasa: W Norwegii rozwinięte jest wyjątko-
wo czytelnictwo gazet. W przeciwieństwie do 
tendencji światowych już w latach 80. nie za-

Media nordyckie w zarysie

W krajach skandynawskich rozwój systemu mediów przebie-
gał nieco inaczej niż w krajach Europy Zachodniej. Oczywiście, sy-
tuacja mediów w poszczególnych państwach różni się od siebie, 
istnieją jednak pewne wspólne tendencje, zwłaszcza dla zmian w 
drugiej połowie lat 80. 

A n n a  O l s z o w s k a

S ka n d y n a w i a



24 Mediator nr 1-2/04

uważano wzrostu zainteresowania elektronicz-
nymi środkami komunikowania kosztem prasy. 
Spowodowane to było m.in. małym wyborem 
stacji - przez długi czas tylko jedna telewizja 
i dwa ogólnokrajowe programy radiowe, ist-
niało natomiast około 200 dzienników (lokalne 
rynki prasowe miały często więcej niż jeden 
tytuł). Nakład prasy był najwyższy per capita w 
całej Europie1. Jak można przeczytać na ofi cjal-
nej stronie Ambasady Norwegii w Warszawie, 
czytelnictwo prasy należy w tym kraju do naj-
wyższych w Europie. Ze względu na górzyste 
ukształtowanie terenu, występuje tu tendencja 
do koncentracji prasy - głównie na najbardziej 
zaludnionym zachodnim wybrzeżu i na połu-
dniu kraju. System kolportażu droga lotniczą 
stworzono dopiero w 1977 r.

W latach 1950 - 60 nastąpiła recesja na rynku 
prasowym. Stało się tak, ponieważ konkurencja 
wymagała oszczędności, co pociągnęło za sobą 
spadek nakładów dzienników. Dobrze prospe-
rowały tylko największe gazety, utrzymujące się 
ze sprzedaży ulicznej i reklam. Do dziś wielkie 
dzienniki do 50% powierzchni przeznaczają pod 
reklamy. 

Jako że mniejsze dzienniki nie miały się jak 
fi nansować, na początku lat 60. zaczęto zastana-
wiać się nad przyznaniem dotacji rządowych dla 
prasy. Decyzję przyspieszyło zamknięcie kilku 
norweskich gazet, co zbiegło się w czasie z ogło-
szeniem rządowych subsydiów w Szwecji. Pod 
naciskiem Partii Chłopskiej, przy poparciu Partii 
Pracy, rząd ogłosił program dotacji dla prasy w 
1969 roku. Przeciwko byli konserwatyści, którzy 
przestrzegali przed uzależnieniem fi nansowym 
od rządu. Doprowadzili oni do zmniejszenia 
subsydiów o 25%. Dotacje polegały m. in. na ob-
niżeniu opłat pocztowych, tanich kredytach, a 
uzależnione były od liczby sprzedanych egzem-
plarzy (nakład musiał być poniżej 80 tysięcy eg-
zemplarzy, czyli dotyczyło to wszystkich gazet, 
prócz trzech: Aftenposten, Verdens Gang i Dagbla-
det). 

W omawianym okresie koncerny prasowe 
należały do spółki akcyjnej Partii Pracy, rodzi-
ny Schibsted (najstarszy i największy koncern, 

wydający Aftenpost i Verdens Gang) oraz Orkli 
(posiadał 12 dzienników, telewizję kablową i sa-
telitarną TV Norge).

Podstawowym zadaniem prasy było (wg Ra-
portu ze Zjazdu Dziennikarzy w Oslo w 1991 r.): 
„wychowywanie społeczeństwa przez publika-
cje o charakterze kulturalnym i historycznym”. 
Do dwudziestolecia międzywojennego za mier-
nik jakości publikacji uważało się również sto-
pień reprezentacji faworyzowanego stronnictwa 
politycznego (dlatego raporty były często jedno-
stronnie przedstawiane). Potem zaczęto żądać 
wyważonej relacji, o czym świadczy sukces 
Aftenposten. Dagbladet i VG są pismami bar-
dziej sensacyjnymi, choć stosunkowo łagodny-
mi w porównaniu z niemieckimi tabloidami. 
Pod koniec lat 70. pojawiło się napięcie między 
rządem a prasą. W wyniku spotkania Związku 
Dziennikarzy Norweskich z Ministrem Spraw 
Zagranicznych wydano precedensowy Akt Wol-
ności Informacyjnej, dający prawo dla prasy do 
wglądu w procedury administracyjne. 

Norwegia ma dwie krajowe agencje prasowe 
(w Oslo): A/C Norsk Telegrambyra (NTB) od 
1867 r. i A/C NPC (od 1954). Z pierwszą z nich 
łączy się anegdota, wg której musiała ona wyda-
wać niemieckie biuletyny w czasie wojny, stąd 
skrót oznacza „not to believe”.  

Radio: W okresie po drugiej wojnie świato-
wej, sprzedaż radioodbiorników rosła w szyb-
kim tempie. Do 1950 każda rodzina miała swój 
własny. Wg danych z połowy lat 90. XX w. 
Norwegia plasuje się na 5 miejscu w Europie 
pod względem ilości radio-odbiorników na 1000 
osób (790/1000), po Wielkiej Brytanii, Finlandii, 
Francji i Szwecji. Przez niemal 50 lat NRK 
(Norsk Riks-ringkasting - od 1933) miała wyłącz-
ne prawo do zakładania stacji radiowych i tele-
wizyjnych oraz rozpowszechniania programów 
za pomocą elektronicznych środków komuni-
kowania. Jak doszło do powstania monopolu? 
Pierwsze prywatne stacje radiowe założono w 
1920 r., ale 10 lat później parlament uznał, że 
radio jest dobrem publicznym i osoby prywat-
ne nie powinny czerpać z niego korzyści. Na 
NRK nałożono obowiązek pokrycia całego kraju 



25Media na świecie

przekaźnikami i co istotne: zabroniono rekla-
my! (zakaz istnieje do dziś w państwowych sta-
cjach). 

NRK był silnie powiązany z instytucjami 
państwowymi. Dyrektor generalny powoływa-
ny był przez rząd na 8 lat. Jego decyzji nie mogli 
zmieniać ani członkowie zarządu, ani przed-
stawiciele rządu. W 1975 r. spisano założenia 
NRK: „udostępnianie informacji i kultury na-
rodowi norweskiemu. Wyczerpujące sprawoz-
dania i programy NRK powinny pobudzać do 
rozważań nad zagadnieniami życia publicznego 
(...)” itp. Spory na temat monopolu radiowego 
toczyły się na forum politycznym. Partia Pracy, 
Partia Ludowa i Chrześcijańska Partia Ludowa 
broniły NRK, przeciw była Partia Konserwa-
tywna. Po wygranych wyborach konserwatyści 
doprowadzili do powstania sieci prywatnych ra-
diostacji (1981). 

Rok później powstało pierwsze prywatne 
radio, a za kolejne dwa lata drugie. W 1988 r. 
parlament zezwolił na wprowadzenie reklamy 
jako źródła fi nansowania prywatnych stacji, co 
jednak nie weszło w życie. Radia lokalne pro-
wadzili najczęściej amatorzy, ze względu na 
brak pieniędzy; miały one bardziej rozrywko-
wy charakter od radia państwowego. Wśród 
Norwegów popularne są też stacje duńskie i 
szwedzkie.

TV: Pierwszy program telewizyjny wyemi-
towano w Norwegii stosunkowo późno – dopie-
ro w 1960 roku. Spowodowane to było oporem 
rządu i NRK, które obawiało się zbyt wysokich 
kosztów. Pierwowzorem telewizji w Norwegii 
była brytyjska BBC. Program norweski koncen-
trował się jednak znacznie bardziej na kulturze 
lokalnej. Zachodnie wzorce programowe przy-
stosowywane były często do norweskich, lub 
szerzej: skandynawskich struktur. W Norwegii 
(a także w innych krajach nordyckich) nie sto-
suje się dubbingu. Od połowy lat 80. wzrasta 
średni czas korzystania z mediów elektronicz-
nych. 

Ciekawy był proces wprowadzania na rynek 
nowej telewizji TV2, która działa dopiero od 

1992 r.! Z przeprowadzonych badań opinii pu-
blicznej okazało się, że tylko 1/2 respondentów 
chciała nowej telewizji, podczas gdy wielu ludzi 
obawiało się tego. Koncesję otrzymała w końcu 
grupa Schibsted. Program TV2 jest pewnego ro-
dzaju kompromisem między bardziej wyważo-
ną ofertą programową nadawców publicznych 
i programem komercyjnym. Przyzwolono rów-
nież na reklamy (dopiero w 1992), z ograni-
czeniem dotyczącym tytoniu, alkoholu, leków i 
usług lekarskich. Warto zaznaczyć, że Norwegia 
jest jednym z pionierów telewizji kablowej.

DANIA

Prasa: Pojawieniu się TV na początku lat 50 
towarzyszył tzw. „system czterech gazet”: każda 
z czterech głównych partii politycznych miała 
własny dziennik w każdym mieście. Szybko 
jednak to telewizja zaczęła wyznaczać Duńczy-
kom kierunek polityczny. Ze 187 niezależnych 
gazet zostało tylko 65.  Następowała też zmiana 
rodzaju prasy: od prasy opinii, przez tzw. omni-
busy (gazety ogólnoinformacyjne) do dużych 
gazet prowincjonalnych.

Radio: Do roku 1983 monopolistą radiowym 
było Duńskie Radio Publiczne. Wówczas po-
wstały pierwsze stacji radia lokalnego. Pięć lat 
później umożliwiono powstanie „Fundacji Radia 
Lokalnego”, która miała dofi nansować stację nie 
prowadzące działalności komercyjnej. Pomimo 
tego wielką słuchalność zdobyły radia komer-
cyjne. W końcu lat 80. dwie trzecie rozgłośni ra-
diowych i siedemdziesiąt procent telewizyjnych 
utrzymywało się z reklam!

TV: W Danii funkcjonują dwie ogólnokrajo-
we stacje telewizji publicznej: Telewizja Duńska 
(siedziba w Kopenhadze, od 1951 r.) oraz TV2 
(od 1988 r. w Odense). Druga z wymienionych 
stacji powstała, by przełamać monopol Telewi-
zji Duńskiej oraz by podnieść jakość i różnorod-
ność oferty programowej. Ważnym powodem 
była również chęć stworzenia stacji, która mo-
głaby konkurować z telewizją kablową i zagra-
niczną. TV2 fi nansowane jest zarówno z opłat 
abonamentowych, jak i z reklam. Aby zreali-



26 Mediator nr 1-2/04

zować postulat decentralizacji, utworzono w 
ramach TV2 osiem regionalnych stacji telewi-
zyjnych, które jednak nie spełniły oczekiwań: 
zużyły jedną trzecią budżetu stacji, dając jedy-
nie dziesięć procent produkcji i pozyskując małą 
publiczność.

ISLANDIA

Radio i TV: Krajobraz medialny Islandii 
wydaje się być bardziej ubogi w porównaniu 
do sąsiadów. Wiąże się to przede wszystkim z 
niewielką liczbą mieszkańców. Jednak w latach 
80. zmiany zaszły także w islandzkim krajobra-
zie medialnym. Islandia była jednym z ostatnich 
państw, które wprowadziły telewizję (1966). Za 
nią była tylko Albania, Lichtenstein, Andora i 
San Marino. W latach 50. wojska NATO stacjo-
nujące w Kefl avik zaczęły emitować program te-
lewizyjny, który również odbierali Islandczycy. 
Odpowiedzią na zainteresowanie amerykańska 
rozrywką było utworzenie państwowego cen-
trum RUV (Rikisutvarpid), który miał monopol 
radiowy i telewizyjny do roku 1986, kiedy to po-
wstała pierwsza prywatna stacja radiowa. Obec-
nie, jak podaje strona iceland.pl Islandia ma 
trzynaście stacji radiowych.

Tak mały rynek łatwo może ulec zmonopoli-
zowaniu, dlatego w kwietniu br. islandzki par-
lament zatwierdził projekt ustawy, która może 
doprowadzić do podziału największego lokal-
nego giganta medialnego - Nordurljós. Projekt 
przewiduje, iż w efekcie nie będzie możliwe 
by jedna spółka była właścicielem jednocześnie 
stacji telewizyjnej i gazety codziennej. Nordurl-
jós połączył się w lutym 2004 r. ze spółką Frétt, 
publikującą gazety: DV i Fréttablađiđ. Nordurl-
jós jest również właścicielem wytwórni muzycz-
nej Skífan oraz sieci sklepów muzycznych.

SZWECJA

Prasa: Prasa codzienna odgrywa istotną rolę w 
Szwecji. Jest tu jeden z najwyższych wskaźników 
nakładów gazet na jednego mieszkańca. Ukazują 
się tu głównie dzienniki lokalne lub regionalne, 

a jedynie dwa tytuły mogą być traktowane jako 
ogólnokrajowe: Dagens Nyheter i Svenska Dag-
bladet. Wydawany od 1854 r. DN jest jedną z 
najbardziej prestiżowych gazet w krajach skandy-
nawskich. Prezentuje poglądy liberalne. Założony 
w 1884 r. w Sztokholmie SD to dziennik ogólno-
informacyjny reprezentujący poglądy konserwa-
tywne. 

Radio: Od 1925 r. w dziedzinie radiofonii mo-
nopolistą było Sveriges Radio. W latach 70. zezwo-
lono na nadawanie programów w ramach tzw. 
„radia sąsiedzkiego”. Owe lokalne radia miały 
pomóc organizacjom społecznym, początkowo 
kościelnym, później także politycznym i związ-
kowym. Obowiązywał tam również zakaz nada-
wania reklam, podobnie jak radiu i telewizji 
publicznych. Trwało to aż do lat 90. W radiu pu-
blicznym pojawiły się trzygodzinne „okienka”, 
prezentujące programy regionalne. Jako samo-
dzielne jednostki zaczęły funkcjonować dopiero 
w 1987 r.

TV: Od 1955 r. istnieje telewizja publiczna – 
STV (Sveriges Television). Już w 1969 uruchomio-
no jej drugi kanał. W latach 80. Wprowadzono 
szwedzkie kanały telewizji komercyjnej, transmi-
towane przez satelitę. Powstały prywatne kam-
panie produkujące lokalny serwis telewizyjny dla 
potrzeb sieci telewizji kablowej, a także kilka stacji 
prywatnych, które jednak nie rozwinęły się ze 
względu na zakaz zamieszczania reklam.

 W Szwecji zaobserwować można dwie 
sprzeczne tendencje: wzrastający udział nowych 
mediów na rynku lokalnym oraz narastanie pro-
dukcji mediów ogólnokrajowych poza central-
nym rejonem Sztokholmu. Media stały się bardziej 
niezależne politycznie, co oznacza także wzrost 
znaczenia czynników ekonomicznych. System 
mediów zróżnicował się, odbiorca ma duży wybór 
kanałów i bogatszą ofertę programową (tzw. frag-
mentaryzacja systemu mediów). Jednym z dyna-
micznych nowych kanałów jest TV42.

FINLANDIA
Można wskazać trzy specyfi czne cechy Fin-

landii, które wpływały na rozwój mediów: 



27Media na świecie

1) nie było tam monopolu telekomunikacji, a 
prywatne fi rmy odegrały dużą rolę w rozwo-
ju telewizji kablowej, 
2) silna prasa lokalna miała ogromny wpływ 
na lokalne radio, 
3) publiczność telewizyjna była przyzwycza-
jona do reklam.
Prasa: Do roku 1989 redakcje gazet były 

jednym z najpoważniejszych pracodawcóww 
Finlandii, uzyskując połowę globalnych obro-
tów. Pod koniec lat 80. nastąpił spadek eksportu 
(głównie do b.ZSRR), co spowodowało niedofi -
nansowanie tego działu. W 1989 wskaźnik ilości 
dzienników na 1000 mieszkańców wynosił 554. 
Wydawano 174 gazety lokalne, w tym 140 bez-
płatnych. W latach 1948-1989 około 40 dzienni-
ków uległo likwidacji, bądź wchłonięciu przez 
inne tytuły. Zwykle dotyczyło to gazet powią-
zanych z partiami politycznymi. W latach 80. 
wzrosła koncentracja prasy w Finlandii: cztery 
fi rmy wydawnicze kontrolowały blisko połowę 
globalnych nakładów (największa z grup Aemu-
lethi-Group posiadała 12 dzienników). Następ-
nie w wyniku wykupywania przez większe 
gazety prowincjonalne mniejszych, powstały 
„łańcuchy”. Wydawcy gazet inwestowali w inne 
media, aby umocnić swą pozycję na rynku, np. 
ponad 30 gazet zaangażowało się w telewizję 
kablową. Wzrost prasy został zahamowany w 
latach 90., gdy zmniejszyła się ilość reklam. Fiń-
skie gazety mają właściwie charakter lokalny. Je-
dynie kilka pism rozprowadzanych jest w całym 
kraju. Najbardziej znane to: Helsingin Sanomat, 
Demari, Ilta-Sanomat (drugi pod względem 
wielkości nakład w kraju) i Iltalehti. Ogólnofi ń-
ski zasięg maja też specjalizujący się w biznesie 
Kauppalehti i rolniczy - Maasehdun Tulevaaisuus. 
W 1998 r.  ukazywały się 82 dzienniki, a łączny 
nakład prasy fi ńskiej wyniósł ok. 3,5 mln egz.

Radio: Monopol radiowy YLE przerwany 
został dopiero w połowie lat 80., kiedy przy-
znano 22 koncesje dla prywatnych lokalnych 
rozgłośni (w większości wydawnictwom praso-

wym). Miały one prawo do nadawania reklam. 
Na początku lat 90. działały 64 takie rozgłośnie, 
w tym jedynie 7 niekomercyjnych. Zyskały one 
słuchaczy kosztem rozgłośni publicznej YLE. 

TV: Utrzymujący się od lat 30. ubiegłego 
wieku monopol telewizyjny kampanii radiowej 
YLE, został przełamany w latach 50. przez dwie 
niezależne stacje telewizyjne, które jednak już 
w roku 1964 podporządkowane zostały YLE. 
Odtąd funkcjonował system zwany „duopo-
lizmem”, polegający na dominacji YLE nad 
komercyjną telewizją MTV (nie mylić z ame-
rykańskim kanałem muzycznym). MTV miało 
prawo asystować w produkcji programów i two-
rzyć rynek reklam. W 1986 r. za sprawą Nokii 
system przekształcił się w „trypolizm”. Urucho-
miono Trzeci Kanał - TV3, koncentrujący się na 
regionalnym i lokalnym rynku reklam na tere-
nach aglomeracji fi ńskich. Telewizja kablowa, 
która powstała w 1975 r. utrzymuje się przeważ-
nie z opłat abonentów i nie ma dużego znaczenia 
na rynku reklam. Choć telewizja ogólnokrajowa 
ma stosunkowo bogatą ofertę, zwiększa się rola 
telewizji satelitarnej i kablowej.

Anna Olszowska
BIBLIOGRAFIA:
F. Balle, Media et Societes, Montchrestien, E.J.A., 1999, 
s.517
E. Banaszkiewicz-Zygmut (red.) PWN-leksykon MEDIA, 
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
R. Filas, „Przemiany mediów skandynawskich w 
latach osiemdziesiątych”, Zeszyty Prasoznawcze nr 3-4 
(131-132), Kraków 1992
A.J., „Szwecja” [w:] Prasa, radio i telewizja w świecie. 
Informator, pod red. B. Golki, Krajowa Agencja 
Wydawnicza, Warszawa 1980, s.229-233
H. Ostbye, „Norwegian Media in the 1990s. 
Internationalization, Concentration and 
Commercialization”, Nordicom nr 1 (vol 21), Juni 2000 
B. Płonka, Radio i telewizja w Norwegii ze szczególnym 
uwzględnieniem sporów o II program telewizji, UJ 
Instytut Nauk Politycznych, Kraków 1993
T. Syversten, G.M.M. Karlsen, „The Norwegian Television 
Market in the 1990s. Legal Framework, Market 
Situation, Financial Information and Programming of 
Public and Private Television” [w:] Media Trends 1997 
in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden, pod 
red, U.Carlsson, E.Harvie, Nordicom, Goteborg 1997
Strony internetowe: ambasadadanii.pl, 
amb-norwegia.pl, iceland.pl, virtual.fi nland.fi .

1. R. Filas, „Przemiany mediów skandynawskich w latach osiemdziesiątych”, Zeszyty Prasoznawcze nr 3-4 
(131-132), Kraków 1992
2. (przyp. red.) Więcej o mediach w Szwecji w artykule M. Kuźmińskiego.



28 Mediator nr 1-2/04

C
zęściowa i kontrolowana komercjalizacja 
szwedzkiego systemu elektronicznych 
środków masowego przekazu miała zmie-

nić zarysowany powyżej krajobraz medialny. 

Szwedzi zdecydowanie cenią sobie lokalne 
media – na przykład, to właśnie wysoka pozycja 
i popularność lokalnej prasy sprawia, że Szwecja 
jest krajem o jednym z najwyższych wskaźników 
czytelnictwa na świecie. Preferowanie lokalnych 
mediów idzie w parze ze szwedzką tradycją spo-
łeczeństwa obywatelskiego.

Celem niniejszego opracowania jest przede 
wszystkim przybliżenie polskiemu czytelnikowi 
treści raportu Developments in the Media Field 2002, 
wydanego przez Szwedzką Komisję ds. Radia i 
Telewizji, który kompleksowo omawia sytuację 
mediów w tym kraju. Pochodzi z niego większość 
zamieszczonych tu informacji, które zestawione zo-
stały m.in. z danymi publikowanymi przez nadaw-
ców na swoich stronach internetowych.

Radio

Krajobraz lokalnego radia 
– krótka historia i zasady

Dopiero w 1977 roku dysponujący trzema 
ogólnokrajowymi kanałami nadawca publiczny 
Sveriges Radio (SR) zdecydował się na urucho-
mienie sieci rozgłośni lokalnych, działających 
pod wspólną nazwą SR4. Wydzielono 24 regio-
ny nadawania na terytorium całego kraju a całe 
przedsięwzięcie, choć było bardzo drogie, okaza-
ło się trafi ające w potrzeby odbiorców, przywią-
zanych do lokalności mediów. W tygodniu SR4 
nadawało program lokalny, w weekendy zaś – 
wspólne audycje rozpowszechniane ze Sztok-
holmu. Taki system radia publicznego funkcjo-
nuje w Szwecji do dzisiaj.

Początek lat 90. XX wieku przyniósł zmianę 
w znajdującym się dotychczas pod całkowitą 
kontrolą rządową systemie radiowym w Szwe-
cji. Zdecydowano się wtedy na dopuszczenie 

Lokalne radio i telewizja
w Szwecji

Szwedzki system mediów od początku konstruowany 
był jako silnie scentralizowany i oparty o kontrolę rządo-
wą. Przez długi czas istniały w tym kraju wyłącznie pu-
bliczne radio i telewizja, z czego wynika ich dzisiejsza silna 
pozycja. Stacje komercyjne funkcjonują w Szwecji dopiero 
od dekady. 

M i c h a ł  K u ź m i ń s k i



29Media na świecie

funkcjonowania rozgłośni komercyjnych, jed-
nakże postawiono warunek, że mogłyby to być 
wyłącznie rozgłośnie lokalne. Było to podsta-
wowe założenie dla szwedzkiego radia pry-
watnego. Uruchomienie stacji wymaga licencji 
przyznawanej przez Szwedzki Komitet ds. Radia 
i Telewizji, a licencje te zdecydowano się od-
stępować na aukcjach, według zasady „kto da 
więcej”. Zdaniem UllaStiny Ewenfeldt z Uni-
wersytetu w Göteborgu, powodowało to, że już 
na samym początku komercyjni nadawcy mu-
sieli zmierzyć się z poważnymi trudnościami. 
Pierwsza aukcja odbyła się we wrześniu 1993 
roku i sprzedano wówczas 36 licencji na nada-
wanie w północnej i centralnej Szwecji. Następ-
ne aukcje w listopadzie 1993, marcu i listopadzie 
1994 oraz w listopadzie 1995, przynosiły stop-
niowy spadek popytu na licencje: na drugiej 
sprzedano ich 21, na zachodnią i południową 
Szwecję, zaś na ostatniej, z 13 oferowanych zna-
leźli się nabywcy tylko na 11. Obecnie funk-
cjonuje ich 94 i średnio 75% ludności Szwecji 
odbiera prywatne (lokalne) stacje radiowe. Dzie-
sięć z tych 94 licencji przyznano na Sztokholm, 
pięć na Göteborg i po dwie praktycznie na każdy 
region. 

W grudniu 2000 zdecydowano się zreformo-
wać ten system. Nowe reguły przyznawania li-
cencji dopuszczają posiadanie kilku z nich przez 
jedną instytucję, pod warunkiem że nie dotyczą 
one tego samego regionu. Minimalne wyma-
gania od nadawcy to emisja minimum trzech 
godzin własnego programu między godziną 6 
a 21, a w przypadku gdy o licencję ubiega się 
więcej niż jeden kandydat, komitet bierze pod 
uwagę trzy kryteria: założenia programowe, wa-
runki techniczne i fi nansowe oraz własność – 
idea systemu to wspieranie różnorodności i wolno-
ści wypowiedzi oraz wzmacnianie lokalnych związ-
ków z lokalnym radiem komercyjnym. Znacznie 
też obniżono opłatę licencyjną i ustalono jed-
nakową stawkę, zamiast systemu aukcyjnego. 
Głównie to postanowienie spowodowało falę 
krytyki ze strony funkcjonujących licencjobior-
ców, którzy zarzucali komitetowi m.in. narusze-
nie zasad konkurencji. Jesienią 2001 Szwedzka 
Komisja ds. Radia i Telewizji przyznała 11 licen-

cji lokalnym stacjom komercyjnym. Po zmianie 
reguł przyznawania popyt gwałtownie skoczył 
– o licencje te ubiegało się 96 kandydatów.

Trzecim fi larem szwedzkiego systemu radio-
wego są tzw. radia komunalne, wprowadzone w 
kwietniu 1979. Są to małe, nadające w promie-
niu do 5 kilometrów stacje, które można nazwać 
„gminnymi”. Do prowadzenia ich wymagana 
jest licencja Szwedzkiego Komitetu ds. Radia i 
Telewizji, a przyznawana jest ona lokalnym or-
ganizacjom typu non-profi t, kościołom i orga-
nizacjom kościelnym, uniom studenckim oraz 
stowarzyszeniom powstałym w celu założenia 
takiego radia. Stacje te mają działać jako kanał 
komunikowania tychże organizacji. Przez pierw-
sze trzy lata funkcjonowania powstały one w 
szesnastu miejscach w Szwecji. 1 stycznia 1986 
zakończył się okres próby i radia komunalne na 
stałe zaistniały w szwedzkim eterze, a popyt na 
licencje ciągle rośnie – w ostatnich latach liczba 
licencjobiorców ustaliła się na poziomie ok. 1210 
w maju 2002.

Lokalne stacje komercyjne

Warunek lokalności, jaki postawiono nadaw-
com prywatnym, szybko stracił na znaczeniu 
wobec obciążeń fi nansowych, jakie nałożono 
na nich na początku komercjalizacji. Jako że 
szwedzkie prawo defi niuje „radio lokalne” jako 
„radio nadające lokalnie”, nie było większych 
przeszkód dla połączenia się stacji komercyj-
nych w grupy nadawców, działających na zasa-
dzie koordynacji programowej i reklamowej. Ich 
programy produkowane są głównie w Sztok-
holmie, a emitowane lokalnie. Można wyliczyć 
cztery najważniejsze sieci radiowe i niemalże 
wszystkie rozgłośnie komercyjne do nich należą. 
Są to NRJ/Energy, Mix Metropol, Radio RIX/MTG 
oraz Fria Media.

• Fria Media
Do Fria Media należy 14 licencji, a koncern 

w imieniu stowarzyszonych w nim nadawców 
sprzedaje czas reklamowy. Jest to też współ-
właściciel wielu fi rm – posiadaczy licencji oraz 
dużych lokalnych tytułów prasowych w Norr-
köping, Växjö, Kalmar, Blekinge i Helsingborg.



30 Mediator nr 1-2/04

• Radio RIX/MTG
Do grupy należy 31 nadawców, 11 przyna-

leżących do RIX i 20 z MTG Radio. MTG Radio 
AB, w całości należące do działającej na gieł-
dzie fi rmy Modern Times Group (MTG), na pod-
stawie umów franchisingowych z nadawcami 
sprzedaje na terenie całego kraju ich czas re-
klamowy, zapewnia im obsługę marketingową, 
pomoc techniczną i prawa do marki „RIX FM” 
oraz dostarcza do 16 godzin programu dzien-
nie. W Sztokholmie MTG jest właścicielem stacji 
Power Hit Radio, a na początku 2002 fi rmy przy-
należące do tej grupy zdobyły dwie kolejne li-
cencje w stolicy od RTL Radio AB (prowadzącą 
stację z klasyką muzyki pop – Lugna Favoriter 
104,7) i WOW 105,5 AB. Zaś od 22 kwietnia 2002 
działa w ramach MTG kanał Metro FM 101,9, 
gdzie słuchacze za pomocą wiadomości SMS 
głosują jaka piosenka ma być nadana.

• Mix Megapol
Zrzeszająca 14 stacji grupa działa wokół 

spółki Bonnier Radio AB, która zajmuje się pro-
dukcją programów i sprzedażą czasu reklamo-
wego w imieniu skupionych w niej właścicieli 
licencji. Jedną z ważniejszych stacji jest w tej 
grupie Radio Four 106,1 działające w Gotlandii, a 
w Sztokholmie Bonnier Radio prowadzi rozgło-
śnię Vinyl 107, która nie jest objęta współpracą 
programową sieci Megapol. Wszystkie jednak 
stacje włączone są do wspólnej sieci reklamo-
wej.

• NRJ/Energy
Wszystkich ośmiu zrzeszonych w tej grupie 

właścicieli licencji, posiadających ogółem 21 li-
cencji, objętych jest umowami franchisingowymi 
z RF Radio Franchise Sverige AB (RF), właścicie-
lem 49% akcji którego jest francuska spółka NRJ 
S A a 51% - Cedska AB. Na mocy umowy stacje 
posługują się marką NRJ, RF dostarcza im do 16 
godzin programu dziennie, a za resztę produk-
cji odpowiedzialne są objęte umową stacje. Przy 
czym RF ma prawo do ustalania formatu stacji.

• Inne grupy
Poza czterema głównymi grupami radio-

wymi funkcjonuje jeszcze 14 nadawców zrze-
szonych m.in. w Radio City, działającym w 

Sztokholmie, Göteborgu i Lund a także w 107,5 
Stockholm AB, przy czym udziałowcem obu grup 
jest Scandinavian Broadcasting Systems (SBS). 
W ostatnim czasie większość nadawców, którym 
przyznano licencje, także nie jest związanych z 
żadną z powyższych czterech grup. Może się to 
wiązać z nadmienioną wcześniej zmianą zasad 
przyznawania licencji, na korzyść mniejszych 

nadawców.

Lokalne radio publiczne

Założony w 1986 publiczny kanał lokalny 
Sveriges Radio 4 (SR4) osiągnął swój pełny 
rozwój w 1989 roku. Do 1986 natomiast, pro-
gramy lokalne nadawane były w „okienkach 
czasowych” kanału SR3 (publiczny kanał mło-
dzieżowy, profi lem podobny do polskiej Trójki). 
Przed komercjalizacją w 1993 roku połączono 
SR4 oraz SR3 współpracą programową, ten 
pierwszy sprofi lowano pod kątem starszych słu-
chaczy, przenosząc do niego audycje dla star-
szych poprzednio emitowane w kanale trzecim. 
Dzisiaj, w nocy i w weekendy SR4 nadaje wspól-
ny program dla wszystkich swoich 25 rozgłośni 
lokalnych.

Dzienny zasięg programu czwartego wynosi 
39%, głównie wśród ludzi w średnim wieku i 
starszych. Statystycznie dziennie słucha go przez 
trzy godziny około 3 milionów Szwedów. Warto 
podkreślić, że wiąże się to ze szczególnym przy-
wiązaniem szwedzkich odbiorców mediów do 
lokalnych środków przekazu, zwłaszcza do wia-
domości, które SR4 w dni robocze nadaje raz na 
pół godziny. 42% zawartości stanowi muzyka.

Radio komunalne

Stacje non-profi t, na prowadzenie których li-
cencje przyznaje się organizacjom publicznym, 
są charakterystyczną cechą szwedzkiego eteru 
i wpisują się w szerszy kontekst szwedzkiego 
modelu społeczeństwa obywatelskiego, gdzie 
publiczne inicjatywy są bardzo promowane i 
hojnie fi nansowane. UllaStina Ewenfeldt określa 
to wprowadzone około 1979 roku rozwiązanie 
jako pomysł polityków na zainteresowanie więk-
szej ilości ludzi szeroko rozumianą lokalną de-



31Media na świecie

mokracją. Zasięg radia komunalnego nie może 
przekroczyć jednego miasta, z wyjątkiem sytu-
acji gdzie ze względu na „wyjątkowe okoliczno-
ści” zezwoli na to Szwedzki Komitet ds. Radia 
i Telewizji. Może to być sytuacja gdy miastecz-
ko jest zbyt małe na to, żeby powstała w nim 
organizacja mogąca utrzymać więcej, niż kilka 
godzin nadawania w tygodniu.

Najwięcej rozgłośni komunalnych znaleźć 
można w południowej i centralnej Szwecji, a naj-
więcej jest ich – z oczywistych względów – w 
regionach, na których terenie leżą największe 
miasta: w maju 2002 roku działały w Sztokhol-
mie 233 stacje komunalne, 304 w Południowej 
Gotlandii i 159 w Skanii. Największym źródłem 
fi nansowania tych stacji są, co ciekawe, sub-
skrypcje członkowskie. Niektóre stowarzyszenia 
otrzymują dofi nansowania od władz lokalnych, 
a poza tym prawo dopuszcza emisję reklam w 
komunalnych rozgłośniach.

Telewizja

Szwedzka telewizja to system bardzo silnie 
scentralizowany. Właściwie wszystkie poważ-
ne programy nadawane są na skalę krajową, ze 
Sztokholmu. O faktycznie lokalnych kanałach 
telewizyjnych można mówić w przypadku nie-
których nadawców. W 2001 roku zdecydowano 
o nieprzedłużeniu licencji dla Stockholm 1 Lokal-
television i Stockholm, jako że nadawca ten nie 
zaczął emisji programu.

Telewizja publiczna

W 1987 próbowano zreorganizować założo-
ną w 1956 szwedzką telewizję publiczną Sveri-
ges Television (SVT) – program pierwszy SVT1 
(wówczas Channel1) miał działać ze Sztokhol-
mu jako bazy, podczas gdy program drugi SVT2 
(wówczas TV2) miał się opierać na dziesięciu 
stacjach regionalnych w całym kraju. Jednak po 
niespełna 10 latach, w 1996 roku zrezygnowano 
z regionalnego profi lu SVT2. To właśnie wtedy 
przemianowano oba kanały na SVT1 i SVT2. 
Obecnie szwedzka telewizja publiczna nadaje 
pięć kanałów lokalnych w naziemnym systemie 

cyfrowym. Natomiast produkcja programowa 
SVT od 2000 roku odbywa się w 6 lokalnych 
jednostkach w całej Szwecji. Poza Sztokholmem 
pracują jeszcze cztery grupy stacji: SVT Połu-
dnie, SVT Zachód, SVT Centrum i SVT Północ.

TV4 – Dynamiczny 
nadawca komercyjny

Prywatna stacja TV4 zaczęła emisję z nadaj-
ników naziemnych w 1992 roku, przedstawiając 
się jako wiodące i najbardziej dynamiczne szwedz-
kie źródło rozrywki, wiadomości, informacji spor-
towych i dziennikarstwa społecznego w telewizji i 
innych mediach elektronicznych. Obecnie emituje 
ona w paśmie cyfrowym 16 programów lokal-
nych, cztery programy w Internecie oraz pro-
wadzi portal TV4 Interaktiv. Na najbliższy czas 
TV4 zapowiedziała reorganizację – ma zostać 
utworzone pięć okręgów lokalnych, nadające w 
dalszym ciągu z 16 istniejących stacji.

W swoich 16 kanałach lokalnych, od Öre-
sund na południu, w Sztokholmie, Göteborgu, 
Jönköping, aż po stację Nörrboten na północy, 
TV4 nadaje wiadomości, serwisy pogodowe i 
aktualności. Stacja, która stara się łączyć swoją 
ofertę telewizyjną z nowymi środkami komu-
nikowania, otwarła w 2000 roku serwis – prze-
wodnik miejski Allt om Stockholm („Wszystko 
o Sztokholmie”), który ma być komplementar-
ny dla lokalnego kanału TV4 Stockholm. Serwisy 
takie zostały także uruchomione dla Göteborga 
i Malmö.

Lokalne telewizje kablowe

W Szwecji funkcjonują dwa typy telewizji ka-
blowych. Pierwszy z nich to sieci retransmitujące, 
emitujące w kablu kanały naziemne czy sateli-
tarne. Drugi, to nadawcy oryginalni, którzy mogą 
ubiegać się tak o prawo nadawania własnego 
programu tak lokalnego, jak i ogólnokrajowe-
go. Szwedzki Komitet ds. Radia i Telewizji może 
przyznawać spółkom status lokalnego nadaw-
cy kablowego, co daje takiej jednostce prawo 
nieodpłatnego dostępu do infrastruktury kablo-
wej. Ale taki nadawca musi spełniać warunki 
takie, jak dawanie prawa wypowiedzi różnorodnym 
grupom i opiniom czy wypełnianie w możliwie jak 



32 Mediator nr 1-2/04

KK
oło Naukowe Studentów 
I D I K S UJ zaprasza stu-
dentów i wszystkich zain-
teresowanych do włączenia  
 się w działalność koła

Nasz adres:
Koło Naukowe Studentów

Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
Uniwersytetu Jagiellońskiego

Rynek Główny 29, 31-010 Kraków
e-mail: kolonaukowe@media.miks.uj.edu.pl 

lub idiks@op.pl

najszerszym stopniu prawa do wolności wypowiedzi 
i informacji. Zwykle tacy nadawcy ograniczeni są 
do terenu jednej miejscowości, a komitet przy-
znaje przeważnie prawa do nadawania w danej 
miejscowości tylko jednej stacji kablowej. Oczy-
wiście, dopuszczalne są wyjątki.

Obecnie status taki posiada 26 lokalnych tele-
wizji kablowych. Cztery spośród nich obejmują 
zasięgiem po dwie miejscowości. Najwięcej, bo 
sześć, jest ich w hrabstwie Sztokholmu. W sze-
ściu hrabstwach, Kronoberg, Kalmar, Gotland, 
Halland Värmland i Västernorrland, nie działa 
żadna z nich.

Podsumowanie

Szwedzkie media, choć z jednej strony 
stanowią niemalże wzór wolnego i niezależne-
go dziennikarstwa, pod względem formalnym 
tworzą system dość silnie oparty o rządowe, pu-
bliczne środki przekazu. Rozgłośnie i stacje ko-
mercyjne są tu zjawiskiem stosunkowo nowym, 
jako że Szwecja otwarła rynek mediów prywat-

nych jako jeden z ostatnich krajów w Europie. 
Choć specjalny nacisk kładziono tu na lokalność, 
co odpowiadało potrzebom i przyzwyczajeniom 
społeczeństwa, względy fi nansowe, szczególnie 
istotne w przypadku mediów elektronicznych, 
wymusiły centralizację. Niemniej, takie charak-
terystyczne zjawiska szwedzkiego krajobrazu 
medialnego, jak radio komunalne, czy lokalne 
stacje kablowe, świadczą o tym, że obecność lo-
kalnego radia i telewizji jest tu co najmniej pożą-
dana.

Michał Kuźmiński

Źródła
Developments in the Media Field 2002, The 
Swedish Radio and Television Authority, Sztokholm 2002
SVT.se, 
http://www.svt.se/svtinfo/inenglish/index.html, 
odwiedzone 24.06.2003
TV4.se, http://tv4.se/, odwiedzone 24.06.2003
PR4 Riks, http://www.sr.se/p4/fakta/fakta_p4.stm, 
odwiedzone 24.06.2003

Korzystałem z informacji udzielonych przez 
pracowników naukowych Instytutu Dziennikarstwa 
i Komunikacji Masowej JMG na Uniwersytecie w 
Göteborgu, UllaStiny Ewenfeldt i Jana Strida, 
5 i 10 lutego 2003

Zarząd koła:

prezes
Paweł Migas
wiceprezes

Adrian Grzebinoga - 
sekretarz

Cyprian Szyszka
skarbnik

Szymon Ostrowski

Komisja rewizyjna:
Tadeusz Płatek
Tomasz Czech

Kurator koła:
Dr Andrzej Nowosad



33Media na świecie

R
ynek medialny Szwecji, podobnie jak 
innych krajów skandynawskich (z wy-
jątkiem Danii) zdominowany jest przez 

silną prasę o pozycji ugruntowanej przez kilka 
wieków istnienia i utrzymujący się wysoki 
wskaźnik czytelnictwa. Do najważniejszych ele-
mentów szwedzkiego rynku prasowego należy 
duża liczba tytułów, silna pozycja prasy lo-
kalnej, system abonencki, jak również rozwinię-
ty system subsydiów. Rozwój radia i telewizji 
przez szereg lat był ograniczany i regulowany 
przez wydawców prasowych, zabiegających o 
utrzymanie dominującej pozycji prasy. Mono-
pol państwa na posiadanie stacji radiowych i te-
lewizyjnych został przełamany dopiero w latach 
90., a działalność obu rodzajów mediów nadal 
jest ograniczona licznymi restrykcjami dotyczą-
cymi głównie publikowania płatnych ogłoszeń i 
reklam.

Prawo prasowe w Szwecji

Prawo prasowe w Szwecji należy do jednego 
z najbardziej liberalnych w Europie. Jego pod-
stawę stanowi Akt Wolności Prasy uchwalony 

w 1766 roku, gwarantujący prawo publicznego 
swobodnego wyrażania opinii. Wskutek uchwa-
lonego prawa prasa wkrótce stała się forum dla 
dyskusji politycznych a jej związki z głównymi 
partiami politycznymi są silne nawet współcze-
śnie.

Do innych chronionych ustawą praw należy 
nieograniczony dostęp do ofi cjalnych informa-
cji, prawo do nieujawniania źródła informacji, 
jak również ustanowienie instytucji wydawcy 
odpowiedzialnego, ponoszącego konsekwencje 
wynikające z publikowania informacji i opinii.    

Wraz z rozwojem pozostałych mediów, regu-
lacje dotyczące prasy zostały rozszerzone także 
na radio i telewizję, jednak wkrótce potrzeba 
uchwalenia dodatkowych praw stała się nie-
odzowna. Prawo wolności wypowiedzi gwaran-
tuje swobodę publikowania informacji i opinii, 
które mogą stać się przedmiotem oskarżenia do-
piero po ich rozpowszechnieniu, uniemożliwia-
jąc tym samym cenzurę prewencyjną. Sprawy 
sądowe o zniesławienie sporadycznie kończą się 
jednak niekorzystnie dla wydawcy. Postępowa-

Etyka dziennikarska 
i organizacje dziennikarskie 
w Szwecji

W Szwecji bardzo niewiele spraw dotyczących prakty-
ki dziennikarskiej regulowanych jest jakimikolwiek aktami 
prawnymi (oczywiście za wyjątkiem np. tajemnicy wojsko-
wej, czy pornografi i dziecięcej). To środowisko dziennikar-
skie oddolnie reguluje reguły swojej pracy, co wydaje się 
dobrze świadczyć o zrozumieniu misji prasy. System ten 
określany jest jako samodyscyplinujący się, a opiera się o do-
browolność.

M a ł g o r z a t a  B a r a ń s k a
M i c h a ł  K u ź m i ń s k i



34 Mediator nr 1-2/04

nia te są jednocześnie jedynym przypadkiem, w 
którym o werdykcie orzeka sąd przysięgłych.  

Kolejny dokument, Prawo o Radiu i Telewi-
zji reguluje między innymi kwestie związane 
z praktyką product placement, które nie zostały 
uwzględnione w prawie prasowym. Wykrocze-
nia przeciwko tej ustawie rozpatrywane są przez 
Szwedzką Komisję Nadawczą. Pozostałe regu-
lacje zawarte są w przyznawanych przez komi-
sję licencjach na nadawanie.

Twórcy kodeksu etyki 
dziennikarskiej w Szwecji

W obliczu liberalnych regulacji prawnych, 
dużą rolę w kontrolowaniu publikacji w Szwe-
cji odgrywają zasady etyki dziennikarskiej. Jej 
trzon stanowią trzy organizacje: Szwedzki 
Związek Wydawców Prasy (Svenska Tidningsut-
givareföreningen, STU), Szwedzka Unia Dzienni-
karzy (Svenska Journalistförbundet, SJF) oraz Klub 
Wydawców (Publicistklubben, PK), zrzeszająca 
dziennikarzy i wydawców zainteresowanych 
etycznymi aspektami działalności mediów. 

W 1916 roku trzy wymienione organizacje 
podpisały dokument podkreślający znaczenie 
odpowiedzialności mediów za publikowane in-
formacje. Stworzony w ten sposób honorowy 
trybunał odpowiedzialny jest za przestrzeganie 
i informowanie o zasadach odpowiedzialności 
dziennikarskiej. 

Główne zasady szwedzkiego 
kodeksu etyki dziennikarskiej.

Współczesny szwedzki kodeks etyki dzien-
nikarskiej składa się z trzech zbiorów zasad wy-
tworzonych niezależnie przez każdą z trzech 
organizacji, nad których przestrzeganiem czu-
wają dodatkowo odrębne instytucje. 

Najstarszym zbiorem zasad są uchwalony 
przez PK w kwietniu 1900 roku  reguły dobrej 
praktyki dziennikarskiej, nazywane też Reguła-
mi Publikowania. Ich trzon stanowi pięć naczel-
nych postulatów:

1) rzetelności publikowanych informacji,

2) respektowania prywatności,

3) szanowania praw osób udzielających wy-

wiadu,

4) prawo do odpowiedzi,

5) zasady publikowania fotografi i.

Nad przestrzeganiem tych zasad czuwa Rada 
Prasowa oraz Prasowy Rzecznik Praw (Prasowy 
Ombudsman).

Sformułowane w 1968 roku zasady profe-
sjonalnego dziennikarstwa, stanowiące drugi 
element szwedzkiego kodeksu etyki, były po-
czątkowo wewnętrznym kodeksem Szwedzkiej 
Unii Dziennikarzy. Dotyczą one w głównej 
mierze sposobu pracy dziennikarza, odnosząc 
się między innymi do sposobów zdobywania in-
formacji, odwoływania się do źródeł, jak rów-
nież chroniąc osobę dziennikarza, jak zasady 
dotyczące respektowania integralności osobistej 
dziennikarza i zlecania upokarzających zadań. 
Ewentualne przekraczanie tych zasad rozpatry-
wane jest przez Komitet ds. Etyki Zawodowej 
działający przy SJF.

Ostatnim elementem szwedzkiego kodeksu 
etyki dziennikarskiej są Reguły Publikowania 
Reklam i Ogłoszeń, wprowadzone przez 
Szwedzki Związek Wydawców Prasy w roku 
1970. Zasady te określają relacje między tek-
stem dziennikarskim a reklamowym, stosując 
za kryterium rozstrzygające istotność i ważność 
informacji w opozycji do funkcji reklamowej. 
Zgodnie z postanowieniami STU tekst rekla-
mowy musi być wyróżniony spośród tekstów 
dziennikarskich w sposób uniemożliwiający 
wprowadzenie czytelnika w błąd.  

 Instytucją nadzorującą jest powołany przy 
STU Komitet ds. Publikowania Reklam i Ogło-
szeń. 

Instytucje nadzorujące

Powołana przez STU Rada Prasowa i Pra-
sowy Ombudsman (PO) rozpatrują skargi do-
tyczące łamania zasad dobrego dziennikarstwa. 
Osoba mająca zająć to drugie stanowisko nomi-
nowana jest przez specjalny komitet składający 



35Media na świecie

się z Rzecznika Praw Obywatelskich, przewod-
niczących Szwedzkiej Rady Adwokackiej oraz 
Szwedzkiego Klubu Prasy. Skargi na naruszenia 
zasad dziennikarstwa, które przed utworzeniem 
instytucji PO trafi ały bezpośrednio do Rady 
Prasowej, obecnie przegląda najpierw Ombud-
sman, przy czym ma on także prawo działania 
z własnej inicjatywy, jeśli strony chcą rozstrzy-
gnąć kwestię sporną polubownie. Po otrzyma-
niu skargi decyduje on, czy problem może być 
rozwiązany za pomocą sprostowania, bądź od-
powiedzi. Jeśli to nie wystarcza, PO może podjąć 
dochodzenie, zwracając się do redaktora naczel-
nego gazety o udzielenie odpowiedzi na zarzuty. 
Następnie skarżący zostanie poproszony o ko-
mentarz. Jeśli w wyniku dochodzenia Ombud-
sman stwierdzi faktyczne naruszenie zasad etyki 
dziennikarskiej, kieruje sprawę do Rady Praso-
wej. Jeśli zaś ją umorzy, skarżący może odwołać 
się bezpośrednio do Rady.

W skład Rady Prasowej wchodzi po jednym 
członku każdej z organizacji i dwóch reprezen-
tantów społeczeństwa, przewodniczy jej osoba z 
wykształceniem prawniczym i praktyką w dzie-
dzinie prawa prasowego. Jej werdykty mają cha-
rakter opiniodawczy, jednak cieszą się dużym 
autorytetem a gazeta uznana za winną łamania 
zasad etyki dziennikarskiej ma obowiązek opu-
blikowania  werdyktu rady na własnych łamach 
i opłacenia kosztów Rady (nie są to jednak wy-
sokie sumy). Złożenie skargi jest bezpłatne, a PO 
zajmuje się także odpowiadaniem na pytania 
społeczeństwa dotyczące etyki dziennikarskiej. 
W ostatnich latach rejestrowano rocznie około 
350-400 skarg, z których jedną trzecią Rada Pra-
sowa rozpatrzyła, bądź na wniosek Ombudsma-
na, bądź w wyniku odwołania się od decyzji o 
umorzeniu. Średnio co dziesiąta z nich kończyła 
się formalną karą, czyli decyzją o opublikowa-
niu na łamach zaskarżonej gazety krytykującego 
ją werdyktu.

W odmienny sposób funkcjonuje utworzony 
przy SJF Komitet Etyki Zawodowej. Jego człon-
kowie wybierani są spośród członków Unii 
Dziennikarzy a sam komitet spełnia tylko funk-
cję doradczą w stosunku do zarządu SJF, który 

w szczególnych przypadkach może podjąć de-
cyzję o wykluczeniu ze związku dziennikarza 
łamiącego zasady etyki. Od czasu powstania 
Unii sytuacja taka nie miała jednak miejsca.

W skład Komitetu ds. Publikowania Reklam 
i Ogłoszeń wchodzą członkowie  wszystkich 
trzech organizacji. Rozpatrują oni różne kwe-
stie związane z zasadami publikacji. Jest to jed-
nocześnie najmniej aktywna instytucja spośród 
wszystkich trzech wymienionych.

Rozwój szwedzkiego kodeksu 
etyki dziennikarskiej

Niepisane zasady etyki dziennikarskiej ist-
niały w Szwecji już w drugiej połowie XIX 
wieku. Ich kodyfi kację zapoczątkowało memo-
randum wystosowane przez prezydium PK do 
wszystkich swoich członków, zawierające pro-
pozycję unikania publikacji danych osobowych 
młodocianych przestępców jak również osób 
skazanych na łagodne kary. Działanie to miało 
na celu ochronę opisywanych osób i ułatwienie 
im powrotu do społeczeństwa.

Zasady te zostały przyjęte bez sprzeciwu 
przez większość środowiska wydawców i dzien-
nikarzy i stały się podstawą uchwalonych nie-
długo później zasad dobrego dziennikarstwa. 

W 1916 trzy główne organizacje dziennikarzy 
i wydawców podpisały porozumienie o utwo-
rzeniu honorowego trybunału rozpatrującego 
kwestie etyki dziennikarskiej, Radę Prasową 
(Pressens Opinionsnämnd, PON). W ten sposób 
stała się ona najstarszym tego typu trybunałem 
na świecie. 

W 1923 roku PK uchwala pierwszy pisany 
kodeks etyki dziennikarskiej, dotyczący w głów-
nej mierze ujawniania danych osobowych osób 
podejrzanych o popełnienie przestępstw. W na-
stępnych latach kodeks ten ulegał stopniowemu 
rozszerzaniu, obejmując także kwestie samo-
bójstw oraz przestępstw na tle seksualnym.

Doświadczenia II wojny światowej skłoniły 
organizacje dziennikarzy i wydawców do rewi-



36 Mediator nr 1-2/04

zji dotychczasowych zasad, czego efektem było 
uchwalenie w 1953 roku nowego kodeksu poda-
jącego ogólne wytyczne dotyczące działalności 
dziennikarskiej. Podczas gdy poprzednie regu-
lacje kładły nacisk na to, czego należy unikać, 
nowe wprowadziły szereg ogólnych wytycz-
nych dla informacji prasowej, jak nacisk na 
rzetelność i weryfi kowanie informacji, posza-
nowanie prywatności, czy ostrożność podczas 
publikowania zdjęć i danych osobowych. Ko-
lejna rewizja w roku 1967 wzmocniła  niektóre 
zasady a także dodała prawo chroniące prywat-
ność osób publicznych. 

Dwa lata później powołano do życia instytu-
cję Prasowego Ombudsmana a w 1970 do ogól-
nych zasad dobrego dziennikarstwa dołączono 
kodeks dla prasy, radia i telewizji tworząc w ten 
sposób Reguły Publikowania. Ostatnia rewizja 
wyróżniła  sześć głównych zasad stanowiących 
trzon szwedzkiej etyki dziennikarskiej:

1) dostarczanie rzetelnych informacji,
2) prawo do opublikowania odpowiedzi,
3) respektowanie godności osobistej,
4) powstrzymanie się od oceny przed wy-
słuchaniem stron,
5) szczególna ostrożność podczas publikacji 
zdjęć,
6) ostrożność podczas publikowania danych 
osobowych.

Najważniejsze zmiany szwedzkiego kodek-
su etyki dziennikarskiej poprzedzone były licz-
nymi debatami w parlamencie, były więc w 
dużej mierze odzwierciedleniem nie tylko po-
glądów środowiska dziennikarzy i wydawców, 
ale także odbiciem stosunku opinii publicznej. 
Zasady etyki dziennikarskiej stanowią ważny 
punkt odniesienia dla dziennikarzy, znajdują 
także potwierdzenie w przekonaniach obywate-
li. 

Dylematy i zmiany

Britt Börjesson i Lenart Weibul z Uniwersyte-
tu w Göteborgu, którzy przeprowadzili badania 
porównawcze między opiniami dziennikarzy a 

społeczeństwa na temat zasad etyki prasowej 
w Szwecji stwierdzają, że system ten jest silnie 
zakorzeniony tak wśród dziennikarzy, jak i w 
opinii publicznej. Niekiedy jednak kwestiono-
wano potrzebę wprowadzania zasad spisanych 
– pojawiają się opinie, że w takiej sytuacji dzien-
nikarze zamiast mieć na uwadze zasady etycz-
ne w swojej pracy, odnoszą się mechanicznie 
i bez refl eksji do zapisów kodeksu. Börjesson 
i Weibull stwierdzili, że opinie takie pojawiają 
się głównie wśród młodszych dziennikarzy. 
W szwedzkim środowisku zainteresowanym 
problemami etyki medialnej toczy się dziś 
debata pomiędzy konserwatywnymi zwolenni-
kami sformalizowanych zasad opartych o silne 
instytucje, a neoliberałami, którzy kładą nacisk 
na indywidualną odpowiedzialność dziennika-
rzy. 

Badania Börjesson i Weibula pokazują także, 
że pomiędzy dziennikarzami a społeczeństwem 
różnice opinii o granicach prawa do prywatno-
ści są stosunkowo nieznaczne, chociaż opinia 
publiczna chętniej niż dziennikarze widziałaby 
ujawnione nazwiska osób publicznych popeł-
niających np. oszustwa podatkowe, mniej zaś 
przychylnie niż dziennikarze odnosi się do ujaw-
niania nazwisk ofi ar wypadków. Szwedzkie spo-
łeczeństwo nie akceptuje identyfi kowania osób 
prywatnych, choćby pojawiały się w sferze pu-
blicznej, podczas gdy jest znacznie surowsze dla 
osób publicznych, znacznie słabiej rozgranicza-
jąc ich prywatną sferę życia od publicznej, niż 
dziennikarze.

Na początku lat 90 krytyka systemu etyki 
dziennikarskiej wywodziła się z dwóch źródeł. 
Po pierwsze pojawiały się głosy, że – paradok-
salnie – system ten jest zbyt silny i przez to 
oderwał się od rzeczywistych problemów co-
dziennego dziennikarstwa. Kodeks stał się na-
miastką prawa i przestał być integralną częścią 
dziennikarskiej praktyki – tak skład Rady Praso-
wej, jak i osoba Prasowego Ombudsmana były 
prawnikami. Za sprawą tej krytyki wprowadzo-
no w 1990 zapis w kodeksie, że etyka nie oznacza 
formalnego zastosowania zestawu nadanych reguł, 
lecz odpowiedzialne zachowanie przy wykonywaniu 



37Media na świecie

zawodu dziennikarza. Zapis ten, choć elegancki, 
nie zmienił jednak instytucjonalnego charakteru 
zasad etyki dziennikarskiej w Szwecji.

Drugim źródłem krytyki było postrzeganie 
Rady Prasowej jako ciała, którego decyzje miały 
konserwatywny i rygorystyczny charakter. Do-
tyczyła ona również samych zapisów kodeksu, 
które były formułowane negatywnie (Nie pu-
blikuj nazwisk...). W 1991 roku zapisy zostały 
przekształcone (Zachowaj szczególną ostrożność 
publikując nazwiska...), co umożliwia bardziej in-
dywidualną interpretację poszczególnych przy-
padków. W 1993 roku zdecydowano się 
natomiast zrestrukturyzować zasady funkcjono-
wania Rady Prasowej i Prasowego Ombudsma-
na. Wprowadzono dwa składy Rady, pracujące 
naprzemiennie, co wymierzone było w rygory-
styczność i arbitralność decyzji. Pozycja Ombud-
smana, dotychczas postrzeganego raczej jako 
krytyka prasy, niż obrońcy etyki prasowej, zo-
stała osłabiona – jego rolą stało się przygotowy-
wanie zażaleń dla Rady Prasowej, rzadziej zaś 
występuje on publicznie. Odseparowano także 
jego stanowisko od Rady, zakazując mu obecno-
ści w czasie jej obrad.

Szwecja – kraj mocnych 
zasad etycznych

Wspomniane badania Börjesson i Weibula 
pokazały, że tak dziennikarze jak i opinia pu-
bliczna, cytując autorów, respektują zasady gry. 
Pozycja kodeksu etyki dziennikarskiej jest tu 
tak silna dzięki jego instytucjonalności i ścisłe-
mu związkowi z dwoma najmocniejszymi orga-
nizacjami w szwedzkim środowisku mediów – 
praktycznie wszystkie gazety należą do STU, a 
także prawie wszyscy dziennikarze, z freelance-
rami włącznie, należą do SJF. W dodatku prak-
tycznie wszyscy członkowie Klubu Wydawców 
(PK) należą też do którejś z dwóch powyższych 
organizacji.

Po drugie zaś, siła systemu etyki wynika też 
ze sposobu, w jaki się rozwijał. Według Börjes-
son i Weibula, wszystkie nowo wprowadzane 
zasady związane były z bieżącymi problemami 

powstającymi w praktyce. Powodowało to, że 
reguły były natychmiast i chętnie akceptowane. 

Warto też zaznaczyć, że w Szwecji bardzo 
niewiele spraw dotyczących praktyki dzienni-
karskiej regulowanych jest jakimikolwiek aktami 
prawnymi (oczywiście za wyjątkiem np. tajem-
nicy wojskowej, czy pornografi i dziecięcej). To 
środowisko dziennikarskie oddolnie reguluje 
reguły swojej pracy, co wydaje się dobrze świad-
czyć o zrozumieniu misji prasy. System ten okre-
ślany jest jako samodyscyplinujący się, a opiera 
się o dobrowolność i fi nansowany jest wyłącznie 
przez omówione instytucje, które go budują. 

Małgorzata Barańska
Michał Kuźmiński

Źródła:

Börjesson Britt, Weibul Lenart, Perspectives on 
Changes in Swedish Press Ethics in the beginning 
of the 1990s, Institutionen för Journalistik och 
Masskommunikation, Biblioteka Göteborgs Universitet, 
21.04.1993

Weibull Lenart, Views on press ethics - do readers 
and journalists agree? JMG, Biblioteka GU

Weibull Lenart, Perspectives on Changes in Swedish 
Press Ethics in the beginning of the 1990s, JMG, 
Biblioteka GU
PO-PON. Allmänhetens Pressombudsman  - Pressens 
Opinionsnämnd 
<http://www.po.se/english.jsp?avd=english> 
(odwiedzone 17.06.2003)

Zasady publikowania 
artykułów:

* Zainteresowani publikacją tekstów 
w kolejnych numerach kwartalnika 
“Mediator” proszeni są o kontakt z 
redakcją na podany w stopce adres. 
* Redakcja nie zwraca tekstów nie 
zamówionych.
* Redakcja zastrzega sobie prawo do 
odmowy publikacji zgłoszonego tekstu, 
wprowadzania skrótów oraz adjustacji.
* Akceptowane są teksty o objętości 
od 9 do 20 stron znormalizowanego 
maszynopisu.
* Każdy opublikowany artykuł musi 
mieć pozytywną opinię pracownika 
naukowego IDiKS. 
Termin nadsyłania prac do numeru 
3/2004 upływa 10 listopada 2004r.



38 Mediator nr 1-2/04

S
zwedzi to naród czytelników prasy – w 2001 roku czytelnictwo wynosiło aż 86 procent, a jej 
zasięg, czyli ilość kopii na tysiąc osób, sięgał wg danych World Press Trends 541. Dla porów-
nania liczba ta w Polsce wynosiła 28. 

Skąd taka pozycja prasy? Prof. Lenart Weibull z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Ma-
sowej Uniwersytetu w Göteborgu tłumaczy, że od roku 1766, gdy powstał Akt Wolności Prasy, 
zaznała ona ponad dwustu lat niezakłóconego rozwoju. Prasa była chroniona i dofi nansowywa-
na przez państwo. Co ważniejsze, Szwedzi najczęściej sięgają po gazety lokalne – to 3/4 prasy w 
tym kraju. Do 1977 roku nie było w Szwecji lokalnej telewizji, a stacje komercyjne powstały jesz-
cze później, bo w latach 90. Stąd wypracował się zwyczaj sięgania po gazety. Szwecja to kraj o 
bardzo rozproszonym osadnictwie, stąd zainteresowanie sprawami lokalnymi.

Po drugie, uzupełnia profesor, większość gazet w Szwecji jest prenumerowana, czyli dociera 
do swoich czytelników codziennie i regularnie. Oprócz lokalnej gazety, żeby wiedzieć co słychać 
w świecie, lubiący prasę Szwed zamawia też przy okazji tytuł ogólnokrajowy, jak choćby naj-
większy dziennik Aftonbladet, tabloid czytany dziennie przez 500 tysięcy osób. 

Ale to nie wszystko – właśnie w Szwecji narodził się jeszcze jeden sposób dystrybucji. W 
każdym tramwaju i na przystanku jest pojemnik z napisem: „Proszę bardzo, Metro jest za 
darmo” i „zabierz do domu, lub odłóż na miejsce”. Metro to bezpłatny dziennik rozdawany w 
środkach komunikacji. W połowie lat 90. troje przyjaciół, Pelle Andersson, Monica Lindstedt i 
Robert Braunerhielm wpadło na genialnie prosty pomysł: przeciętny Svensson spędza w tram-
waju czy metrze 15-20 minut. Wystarczy dać mu wtedy do ręki gazetę z krótkimi informacjami, 
niewielkimi artykułami i jedną cover story, mini-reportażem. Niech będzie w niej nieco mniej 
sportu, bo to nie interesuje wszystkich, za to więcej informacji o wydarzeniach rozrywkowych. 
Zaprojektowali swoją gazetę tak, żeby lektura zajmowała nie więcej niż kwadrans. W formacie 
tabloidu, żeby wygodnie czytało się w tramwaju. 8 marca 1994 w stołecznych środkach komu-
nikacji pojawił się ich eksperyment – ośmiostronicowa StockholmsNotisen, zrobiona przez cztery 
osoby, w nocy, w niewielkim biurze przy Kocksgatan. Później udało się im zdobyć wydawcę, 
fi rmę Stenbeck, właściciela programu TV3. Podpisali umowy z fi rmami komunikacyjnymi i 13 
lutego 1995 mieszkańcy Sztokholmu dostali do ręki Metro.

Początkowo gazeta składała się głównie z przedruków informacji agencyjnych. Jako darmo-
wa, nie miała dobrej opinii w środowisku, dziennikarze nie chcieli tu pracować. Ale było tak 
tylko kilka miesięcy. Szybko okazało się, że Metro odniosło błyskawiczny sukces. W 1998 po-
wstaje wersja dla Göteborga, rok później – dla Malmö. Dziś tę gazetę czyta ponad milion osób 
dziennie, w tym 716 tysięcy w samej stolicy. Utrzymuje się ona z reklam.

Według Jana Strida, medioznawcy z Uniwersytetu w Göteborgu, Metro dociera do tych, 
którzy zwykle gazet nie czytają – ludzi z niższych warstw społecznych czy imigrantów. Pełni też 
rolę wychowawczą – przyzwyczaja do regularnego czytania gazet. Gdy np. imigrant z czasem 
dorobi się, będzie prawdopodobnie regularnie sięgał po gazety płatne.

Dzisiaj Metro wychodzi szesnastu krajach, ma 25 wydań, głównie w Europie, ale taż w obu Ame-
rykach (Montreal, Toronto, Boston, Filadelfi a, Santiago de Chile) i Azji (Seul, Hongkong). W listopa-
dzie 2000 roku na ulicach Warszawy pokazał się Metropol, według danych SMG/KRC docierający 
do co czwartego mieszkańca stolicy. Czy będzie uczył czytać prasę i Polaków? Zobaczymy.

Gazeta z tramwaju
W połowie lat 90. troje przyjaciół wpadło na genialnie 

prosty pomysł. Przeciętny Szwed spędza w tramwaju czy metrze 

15-20 minut. Wystarczy dać mu wtedy do ręki gazetę

M i c h a ł  K u ź m i ń s k i



39Geografia świata

Ściąga z geografi i

Unia Europejska (od 1 maja 2004 r.):

Austria, Belgia, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, 
Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, 
Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, 
Niemcy, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, 
Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

Kraje członkowskie Organizacji Paktu 
Północnoatlantyckiego (NATO):

Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Estonia, Francja, 
Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Kanada, 
Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Norwegia, 
Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Sło-
wenia, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, 
Włochy 

O r g a n i z a c j e  m i ę d z y n a r o d o w e

Wspólnota Niepodległych Państw:

Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Ka-
zachstan, Kirgizja, Mołdawia, Rosja, Tadżyki-
stan, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan 

Kraje powstałe 
po rozpadzie ZSRR:

Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Estonia, Gruzja, 
Kazachstan, Kirgizja, Litwa, Łotwa, Mołdawia, 
Rosja, Tadżykistan, Turkmenistan, Ukraina, Uz-
bekistan

Kraje powstałe z rozpadu 
JUGOSŁAWII:

Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia 
(FYROM), Serbia i Czarnogóra, Słowenia

S t o l i c e  p a ń s t w  ś w i a t a  -  E u r o p a

Kraj   Stolica
Albania   Tirana
Andora   Andora 
Austria   Wiedeń
Belgia   Bruksela
Białoruś   Mińsk
Bośnia i Hercegowina Sarajewo
Bułgaria   Sofi a
Chorwacja  Zagrzeb
Cypr   Nikozja
Czechy   Praga
Dania   Kopenhaga
Estonia   Tallin 
Finlandia   Helsinki
Francja   Paryż
Grecja   Ateny 
Hiszpania  Madryt
Holandia   Amsterdam
Irlandia   Dublin
Islandia   Rejkiawik
Liechtenstein  Vaduz
Litwa   Wilno 
Luksemburg  Luksemburg

Kraj   Stolica
Łotwa   Ryga
Macedonia  Skopie 
Malta   Valletta 
Mołdawia  Kiszyniów 
Monako   Monako 
Niemcy   Berlin
Norwegia   Oslo
Polska   Warszawa
Portugalia  Lizbona 
Rosja   Moskwa
Rumunia   Bukareszt
San Marino  San Marino
Serbia i Czarnogóra Belgrad
Słowacja   Bratysława
Słowenia   Lublana 
Szwajcaria  Berno
Szwecja   Sztokholm
Ukraina   Kijów
Watykan   Watykan
Węgry   Budapeszt
Wielka Brytania  Londyn
Włochy   Rzym



40 Mediator nr 1-2/04

Terytoria autonomiczne pod administracją:
duńską: Wyspy Owcze (stolica: Thorshaven)
norweską: Jan Mayen /autonomiczna część Norwegii/, Svalbard (stolica: Longyearbyen)
brytyjską: Man (stolica: Douglas), Wyspy Normandzkie (Saint Peter Port - stol. wyspy Guernsey, 
  Saint Helier - stol. wyspy Jersey)
Terytoria zależne pod administracją brytyjską: Gibraltar (stol. Gibraltar)

S t o l i c e  o b u  A m e r y k  i  p a ń s t w  M o r z a  K a r a i b s k i e g o
Kraj   Stolica
Antigua i Barbuda Saint John’s
Argentyna  Buenos Aires
Bahamy   Nassau
Barbados   Bridgetown
Belize   Belmopan
Boliwia   Sucre 
Brazylia   Brasilia
Chile   Santiago 
Dominika   Roseau
Dominikana  Santo Domingo 
Ekwador   Quito
Grenada   Saint George’s
Gujana   Georgetown
Gwatemala  Gwatemala 
Haiti   Port-au-Prince
Honduras  Tegucigalpa
Jamajka   Kingston
Kanada   Ottawa
Kolumbia   Bogota 

Kraj   Stolica
Kostaryka  San Jose
Kuba   Hawana 
Meksyk   Meksyk 
Nikaragua  Managua
Panama   Panama 
Paragwaj   Asuncion
Peru   Lima
Portoryko   San Juan
Saint Kitts i Nevis Basseterre
Saint Lucia  Castries
Saint Vincent 
i Grenadyny  Kingstown
Salwador   San Salwador 
Stany Zjednoczone:  Waszyngton 
Surinam   Paramaribo
Trynidad i Tobago Port-of-Spain
Urugwaj   Montevideo
Wenezuela  Caracas

brytyjskie:

Anguilla (The Valley)

Bermudy (Hamilton)

Brytyjskie Wyspy Dziewicze (Road Town)

Kajmany (Georgetown)

Montserrat (Plymouth)

Turks i Caicos (Grand Turk)

Falklandy/Malwiny (Stanley)

duńskie:

Grenlandia (Nuuk (Godthab) )

francuskie:

Gujana Francuska (Kajenna)

Gwadelupa (Basse-Terre)

Martynika (Fort-de-France)

Saint-Pierre i Miquelon  (Saint-Pierre)

holenderskie:

Antyle Holenderskie (Willemstad)

Aruba (Oranjestad)

Stanów Zjednoczonych:

Wyspy Dziewicze USA (Charlotte Amalie)

T e r y t o r i a  a u t o n o m i c z n e ,  n i e s a m o d z i e l n e  i  z a l e ż n e :



41Geografia świata

S t o l i c e  p a ń s t w  ś w i a t a  -  A z j a

Kraj  Stolica
Afganistan Kabul
Arabia Saudyjska Rijad 
Armenia   Erewan 
Azerbejdżan  Baku 
Bahrajn  Manama 
Bangladesz Dakka 
Bhutan  Thimphu 
Brunei  Bandar Seri Begawan
Chińska Republika Ludowa Pekin 
Filipiny  Manila
Gruzja   Tbilisi
Indie  Nowe Delhi
Indonezja  Dżakarta 
Irak  Bagdad
Iran  Teheran 
Izrael  Jerozolima
Japonia  Tokio 
Jemen  Sana
Jordania  Amman
Kambodża Phnom Penh
Katar  Dauha 
Kazachstan  Astana 
Kirgistan   Biszkek
Korea Południowa Seul

Kraj  Stolica
Korea Północna Phenian 
Kuwejt  Kuwejt
Laos  Wientian
Liban  Bejrut 
Malediwy Male
Malezja  Kuala Lumpur
Mongolia  Ułan Bator 
Myanmar (d. Birma) Rangun 
Nepal  Katmandu
Oman  Maskat (Masqat)
Pakistan  Islamabad
Singapur  Singapur
Sri Lanka (Cejlon) Kolombo 
Syria  Damaszek
Tadżykistan  Duszanbe
Tajlandia  Bangkok
Tajwan (Republika Chińska) Tajpej 
Timor Wschodni Dili
Turcja  Ankara
Turkmenistan  Aszchabad
Uzbekistan  Taszkient
Wietnam  Hanoi
Zjedn. Emiraty Arabskie Abu Zabi

Terytoria autonomiczne:

Izraelskie: Autonomia Palestyńska (stolica: Ram Allah)

K r a j e  A u s t r a l a z j i

Kraj   Stolica

Australia   Canberra

Federacyjne Stany Mikronezji  Palikir

Fidżi   Suwa

Kiribati   Bairiki

Mariany Północne Chalon Kanoa

Nauru   Jaren

Niue   Alofi 

Nowa Zelandia  Wellington

Palau   Koror

Kraj   Stolica

Papua-Nowa Gwinea Port Moresby

Samoa Zachodnie Apia

Tonga   Nukualofa

Tuvalu   Vaiaku

Vanuatu   Vila

Wyspy Cooka  Avarua

Wyspy Marshalla Dalap-Uliga-Darrit

Wyspy Salomona Honiara



42 Mediator nr 1-2/04

USA:

Guam (Agania)
Midway, Wake - brak stolic
Samoa Amerykańskie (Pago Pago)

Australii:

Norfolk (Kingston)
W. Bożego Narodzenia (Flying Fish Cove)
Wyspy Kokosowe (Bantam Village)

T e r y t o r i a  n i e s a m o d z i e l n e  i  z a l e ż n e :

Francji:

Nowa Kaledonia (Numer)
Wallis i Futura (Mata-Utu)
Polinezja Francuska (Papeete)

Wielkiej Brytanii:

Pitcaim (Adamstown)

Nowej Zelandii:

Tokelau (Fakaofo)

S t a n y  U S A
stan   stolica stanu

Dystrykt Kolumbii Waszyngton (stolica  fed.)

Alabama  Montgomery

Alaska  Juneau

Arizona  Phoenix

Arkansas  Little Rock

Connecticut  Hartford

Dakota Południowa Pierre

Dakota Północna Bismarck

Delaware  Dover

Floryda  Tallahassee

Georgia  Atlanta

Hawaje  Honolulu

Idaho   Boise City

Illinois  Springfi eld

Indiana  Indianapolis

Iowa   Des Moines

Kalifornia  Sacramento

Kansas  Topeka

Karolina Południowa Columbia

Karolina Północna Releigh

Kentucky  Frankfort

Kolorado  Denver

Luizjana  Baton Rouge

Maine   Augusta

Maryland  Annapolis

Massachusetts Boston

stan   stolica stanu

Michigan  Lansing

Minnesota  Saint Paul

Mississipi  Jackson

Missouri  Jefferson City

Montana  Helena

Nebraska  Lincoln

Nevada  Carson City

New Hampshire Concord

New Jersey  Trenton

Nowy Jork  Albany

Nowy Meksyk Santa Fe

Ohio   Columbus

Oklahoma  Oklahoma City

Oregon  Salem

Pensylwania  Harrisburg

Rhode Island  Providence

Teksas  Austin

Tennesse  Nashville

Utah   Salt Lake City

Vermont  Montpelier

Waszyngton  Olympia

Wirginia  Richmond

Wirginia Zachodnia Charleston

Wisconsin  Madison

Wyoming  Cheyenne



43Geografia świata

S t o l i c e  p a ń s t w  ś w i a t a  -  A f r y k a

Kraj    Stolica
Algieria    Algier
Angola    Luanda 
Benin     Porto Novo
Botswana    Gaborone
Burkina Faso    Wagadugu 
Burundi    Bużumbura 
Czad     Ndżamena 
Demokratyczna Republika 
Konga    Kinszasa 
Dżibuti    Dżibuti 
Egipt     Kair 
Erytrea    Asmara 
Etiopia    Addis Abeba 
Gabon    Libreville 
Gambia    Bandżul 
Ghana    Akra 
Gwinea    Konakri
Gwinea Bissau    Bissau
Gwinea Równikowa  Malabo
Kamerun    Jaunde 
Kenia     Nairobi
Komory     Moroni
Kongo     Brazzaville
Lesotho    Maseru
Liberia     Monrowia 
Libia     Trypolis 
Madagaskar    Antananarywa 
Malawi    Lilongwe

Kraj    Stolica
Mali     Bamako
Maroko    Rabat
Mauretania    Nawakszut 
Mauritus    Port Louis
Mozambik    Maputo
Namibia    Windhuk 
Niger     Niamej 
Nigeria    Abudża 
Rep. Południowej Afryki  Kapsztad 
Rep. Środkowoafrykańska  Bangi 
Rep. Zielonego Przylądka   Praja 
Ruanda    Kigali
Sahara Zachodnia   Al-Ujun
Senegal    Dakar 
Seszele    Victoria 
Sierra Leone    Freetown 
Somalia    Mogadiszu 
Suazi    Mbabane 
Sudan     Chartum 
Tanzania    Dodoma 
Togo      Lome 
Tunezja     Tunis
Uganda    Kampala
Wyb.Kości Słoniowej  Jamusukro 
Wyspy Św. Tomasza i Książęca  Sao Tome
Zambia    Lusaka
Zimbabwe    Harare

brytyjskie: 

Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego;
Święta Helena - stolica: Jemestown;

francuskie:

Reunion - stolica: Saint-Denis;
Majotta - stolica: Dzaoudzi

portugalskie:

Madera /region autonomiczny Portugalii/;

T e r y t o r i a  n i e s a m o d z i e l n e  i  z a l e ż n e
hiszpańskie:

Terytoria Hiszpańskie w Afryce Północnej 
/Ceuta i Melila/;

Wyspy Kanaryjskie - stolica: Santa Cruz de 
Tenerife;

Jemenu:

Sokotra /integralna część Jemenu/;

Opracowanie tabel geografi cznych: Paweł Migas, w oparciu o Oxford 2003. Wielka Encyklopedia 
świata, tom I A-Barwnik oraz tom IV Elek-Gola, Oxford Educational sp. z o.o., Poznań 2003.





<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /Description <<
    /ENU (Use these settings to create PDF documents with higher image resolution for high quality pre-press printing. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later. These settings require font embedding.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308030d730ea30d730ec30b9537052377528306e00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /FRA <>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


